page1

Sept. '98 onze 1e reis, de Dordogne, (Provence even door scrollen).

Km. st. 36.000.

En ja hoor daar gaan we dan op weg in onze 'Eigen Hymer', we zijn enthousiast en nieuwsgierig.

Dat de Hymer goed rijdt was door de proefrit van H.H.Waard naar Zurich(fr) al bewezen, maar nu gingen we er 2 weken in wonen/reizen.

We rijden via Breda -Antwerpen naar de ring van Parijs, we worden steeds enthousiaster we voelen ons zo vrij!! Kunnen koffie drinken -eten -rusten wanneer we willen, en dat voelt heel goed.

Van camperplaatsen nog niet gehoord dus bij Tours een camping opgezocht, we komen op een boerderijcamping terecht en staan helemaal alleen.

Dat geeft de mogelijkheid wat dingen uit te proberen, b.v. het alarm -de safaritent(is daarna nooit meer uit de topbox gehaald) en...hoe tank je hier water! Thuis was dit met de slang en die hadden we ook mee, maar met een drukknop wordt dat wat moeilijk. Met wat creativiteit een 'pepfles' op maat gemaakt en toen met de wasemmer water halen, gelukt!!

Door het mooie weer bleven we er 2 nachten staan, de boer en boerin(ong. 85 jr.) kwamen elke 2 uur even kijken, dit hadden ze w.s. nog niet op hun camping gehad. Er stonden alleen een paar vaste caravans.

Dag 3 verder naar Perigieux, ook de tolweg geprobeerd en welk poortje neem je dan? De engelse leek ons wel wat, die taal kan je tenminste lezen! Gé blijft naar de zuil kijken waarop ik vraag 'Kan je er niet bij?', 'Ik zie geen kaartje!', 'In de ANWB stond dat als je er niet bij kan je de BBQ tang kan gebruiken', en die gaf ik gelijk door, 'D'r komt helemaal geen kaartje!'. Nou moet je in een Hymercabine gaan staan en naar voren leunen om te zien wat erop die zuil staat, bij het weer gaan zitten kijk ik naar rechts en zie daar een kaartje uit de zuil steken!!

U begrijpt wel dat de camper voorbij de tolpoort aan de kant moest want we bleven lachen, tja de engelse bestuurder zit rechts!! Dus daar komt het kaartje!! 2 provinciaaltjes op stap, maar een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!!

In Perigieux staan we op een camping middenin het stadje en dat ziet er goed uit, na een korte wandeling gaan we eerst eten maken in camper en besluiten 'savonds een terrasje 'te pikken'.

Nou er viel niks meer 'te pikken', alle luiken waren dicht en er was niets meer te beleven!

Dag 4, boekje lezen, stukje lopen, glaasje wijn, beetje praten en zo is de dag snel voorbij.

Dag 5, we gaan op weg naar Kees, Marian en de kinderen, zij hebben Nederland verruild voor een huis in de Dordogne, op het moment zitten zij ook op een camping in de buurt van Sarlat, hun huis is n.l. verhuurd.

We staan 2 dagen bij hun op de camping en verkennen de omgeving die mooi en ruig is, Kees laat ons zijn projecten zien die hij in opdracht gaat renoveren. Het zijn stuk voor stuk bouwvallen, veel huisraad staat er nog in, vol stof en , veel werk!! Maar als we de 1e bouwval terug zien waar hij een comfortabele woning van heeft gemaakt, dan kunnen we alleen maar zeggen 'Chapeau'!

Op zaterdag zijn de gasten weg en staan we nog een paar dagen bij Kees op het erf, we BBQen, helpen de troep opruimen van de camping naar huis, gaan in Rocamadour winkelen en staan versteld hoe goed de kinderen frans spreken.

We gaan via Perigieux en de oude RN terug naar huis en zien het verval van de RN, geen benzinestations -bakkers -wegrestaurants meer, de tolweg heeft hier zijn tol geeist.

Zoals U op de foto hieronder kan zien werkt het weer niet echt mee, eenmaal langs Parijs werd het nog koud ook dus gingen we door naar huis.

We zijn echt campermensen daar zijn we wel achter gekomen, de vrijheid spreekt ons wel aan!!

Juni '99, Frankrijk, de Provence!

Km. st. 38.900

Dag 1, om 5.30 uur vertrokken, het is koud, grauw en het regent tot Luxemburg.

De weg is druk met nederlanders op weg naar het zuiden, we gaan om 15.00 uur aan de kant op camping 'Villey le Sec'.Het regent ook hier, regenkleding aan en de omgeving verkennen. Het is aan de 'mosselle', dit is een brede rivier waar onder paraplu's druk gevist wordt. Er is geen stadje of dorpje op loopafstand en gaan dus naar de camper om koffie te zetten. 'sAvonds in een met zijwanden dichtgemaakte partytent en met heathers verwarmd een heerlijk menu van de dag gegeten, met als toetje koffie met likeur! Dat was de man met de hamer want we sliepen als.....ach, U raad het al!!

Dag 2, goed uit geslapen om 8.30 uur de tolweg op naar Lyon, binnendoor rijden heeft geen zin want het regent nog steeds, en die grauwe luchten hebben we genoeg gezien.

Bij Viënne eraf en naar een 4**** camping 'Le Bontemps', de zon schijnt, de sokken en de trui kunnen uit, heerlijk.

Het is een mooie camping aan de Isère, veel roofvogels in de lucht en de kippen lopen los rond. Er is een heuse familieschommel waar druk gebruik van gemaakt wordt door jong en oud.

Dag 3, we houden een rustdag en zwerven langs het stromende beekje, aparte plantensoorten, hagedisjes, leuke doorkijkjes.

Het is redelijk zonnig weer en zitten 'smiddags naast de camper, wie doet ons wat!! Wijntje en een hapje op tafel en wij hebben vakantie!! 'sAvonds in de camper gegeten, thuisfront gebeld, het is daar noodweer, harde wind en regen, nou die regen hebben wij nu ook weer en het gaat de hele nacht door. En wat lig je dan lekker in je camper!

Dag 4, 8.30 uur vertrekken we richting Orange, we rijden langs de indrukwekkende brede rivier de Rhone en de spoorlijn.

Bij Lioriol gaan we de tolweg op tot Orange, stads- en museum mensen zijn we niet echt dus gaan de stad voorbij.

In Carpentras vinden we camping 'La Roubine' waar beschutting is tegen de wind want die hebben we, naast de camper kunnen we lekker in het zonnetje zitten.

We eten een eenpansgerecht 'a la vacances', lopen 'savonds een rondje over en om de camping.

Er staan een paar verdwaalde hollanders en een duitser, het is rustig en we maken een lange nacht.

Dag 5, 8.30 uur vertrekken we via Aubignan -Vacqueras -Gigondas -Sablet naar de D975 tot Vaison la Romaine.

Hier gaan we het stadje in om het wel even te bekijken, veel opgravingen uit de romeinse tijd met een buitentheater waar voorstellingen gegeven kunnen worden.

Het is ong. 25 gr., wel winderig.

Bij Malance geprobeerd de route via de Mont Ventoux te vervolgen maar helaas Gendarme, er zijn wielrijders op de berg dus wij mogen er niet op!

Aan de zuidkant nog eens geprobeerd maar ook daar Gendarme. Terug over de D49 en de N100 naar Apt en de D22 naar Rustrel waar camping 'La Colorado' is, achter deze camping kan je zo de 'Ocres en Luberon' in.

De franse Colorado (Canyon) is werkelijk prachtig!!

De vele okerkleuren die in elkaar overlopen, met vlagen bordeauxrood, adembenemend!

We dachten eerst dat het niet echt was, we besluiten om morgen terug te gaan met de videocamera!

Dag 6, Het regent! Ik begin een reisverslag in een schrift en Gé zoekt de wereldomroep, misschien stopt de regen want we willen wel de route gaan lopenen het liefst filmen met de zon erbij! En ja hoor daar is de zon, we gaan op pad, het is werkelijk prachtig met steeds weer andere doorkijkjes.

Wat is het rustig en wat voel je je klein met zoveel mooie natuur, de erosie zorgt voor de grilligheid.

Sommige stukken zijn gevaarlijk, ze hangen over, de wortels van de bomen zorgt ervoor dat het nog bij elkaar blijft.

We hebben een probleem! We zien geen aanwijzingen meer! Welke kant gaan we nu op?

We lopen links en rechts, omhoog en omlaag maar geen aanwijzingen meer!!

We besluiten een steile klim omhoog te doen en dat is niet zonder gevaar, het is n.l glad door de regen!

Een stemmetje zegt 'niet achterom kijken'. Het laatste stuk was loodrecht omhoog. Gé zocht houvast en trok me omhoog.

Eenmaal boven kijken we in een diepe afgrond, brrrr....

Een hint, als je geen aanwijzingen meer ziet, ga dan terug, en neem een gedetailleerde kaart van de omgeving mee!

Nu stonden we opeens op het asfalt, en ja .. achter welke berg is nu de camper!

We waren om 2 uur weggegaan en om 8 uur pas terug, onderweg kersen geplukt(foei), ze waren orange en ik dacht dat ze nog

niet klaar waren, nou echt wel .. ze zijn heerlijk!!

Dag 7, Na ontbijt -boodschappen -tanken rijden we een tour door de Luberon, dat gaat beter als lopen maar je ziet minder.

Via Bonnieux naar Monasque zien we veel moois, de uitzichten zijn geweldig, met doorkijkjes naar de lavendel velden, we klimmen en dalen en steeds is de geur van lavendel aanwezig, heerlijk!!

Het is ook mooi weer ong. 30 gr. We gaan in Monaque op de municipal camping 'Les Ubacs', we eten buiten in het avondzonnetje, wat hebben we het lekker!!

Dag 8, na een goede nacht en ontbijt in de zon gaan we op pad naar Riez, hier is markt dus camper aan de kant en shoppen. Fruit -brood met noten en olijven -groente.

We eten in het naast gelegen parkje waarbij het ons opvalt dat veel fransen het 'petit dejeuner' in de buitenlucht gebruiken maar weinig in hun eigen achtertuin.

Op naar de 'George du Verdon', we rijden hem van west naar oost richting Castelane, dus met het alpenmassief links en ' lac de Ste. Croix' rechts, daar is dus de afgrond.

Het is adembenemend mooi -afschrikwekkend -angstaanjagend hoog, veel bochten, smalle stukken.

Gelukkig is Gé nuchter en vind het mooi maar ik ..... brrrr! Is het beter deze route van de andere kant af te rijden??

Ongeveer op de helft heb je 3 campings we gaan naar 'La Palud sur Verdon' en daar blijkt dat ik niet alleen bang ben maar ook de vrouw van de duitser die naast ons stopt, lijkbleek komt ze uit de camper, had de hele rit in de alkoof gelegen!! De belgen naast ons hebben de hele avond ruzie, mw. wil niet meer mee!!

Wij besluiten de volgende morgen om 6.00 uur het laatste stuk te rijden, dit i.v.m. het vele tegemoet komende verkeer.

'sAvonds wordt het nog gezellig druk, franse jongelui zijn neer gestreken om berg te beklimmen -canoën -raften, binnen no-time staan er ong. 20 tentjes, zitten allen in een kring te eten, ieder een eigen stokbrood en flesje wijn.

Dag 9, Met minder verkeer van de andere kant is het goed te rijden, alleen verschiet je iedere keer van motorrijders die door de bochten heen vliegen. Opeens is er aan de andere kant een camperaar die moet uitwijken voor een overhangend rotsblok, en dan ben je blij dat je niet zo hard rijdt!!

Gezien!! Het is prachtig! Alleen zal ik hier niet meer komen, ik heb hier te maken gekregen met hoogtevrees en dat is geen pretje!!

Bij de eerste de beste afslag naar rechts gaan we eraf, dus richting Aups over de D955, van de kale rotswanden en diepe afgronden zo de dicht beboste bergen in.

De weg klimt en daald en er zijn beste haarspeldbochten, en met een matige snelheid gaat het goed. Tot we in een bocht klem met een touringcar komen te zitten, de buschauffeur manouvreerd ons terug tegen de berghelling op en zegt dat we stil moeten blijven staan.

Hij probeerd er langs te komen, het is eng om te zien, passagiers zitten of aan de andere kant of met het hoofd naar beneden, een enkeling blijft rustig kijken! Het lukt!!

Naarmate we de kust naderen worden de bergen minder ruig, het landschap meer open en glooiender, en zo uit de dichte bossen rijden we de boulevard van St. Maxime op. Het is oogverblindend van het licht en de prachtige blauwe kleur van de middellandse zee!!! Dit is de eerste ontmoeting met de middellandse zee, wat mooi, de camper aan de kant(je mag nergens staan) en een stukje lopen over de boulevard.

Omdat het geheel camperonvriendelijk is rijden we langs St.Tropez naar Bormes Les Mimosas, daar op camping 'Camp du Domaine' gestaan. De lucht is bewokt, de temp. goed, het water koud, we maken hier 'savonds een strandwandeling.

Al met al een enerverende dag met een goed eind!!

Dag 10, 11, 12 blijven we op de camping, de was wordt gedaan, de camper schoongemaakt omdat we ineens wel heel veel mieren hadden, deze kwamen uit de dennenbomen waar we onder stonden, de vloer leek wel te bewegen, ze zaten ook in het bed...bah!

Het weer is goed op een enkele bui en onweersklap na, de temp. is ong. 28 gr.

De camping heeft een eigen strand en daar is het goed toeven.

We lopen over het strand naar Bormes Les Mimosas waar de mimosa in grote getale bloeit en heerlijk ruikt, leuke wandeling!

We maken voor het eerst mee dat er 24 uurs beveiliging is op een camping, zal nodig zijn!?

Het thuisfront heeft gebeld, waren nieuwsgierig hoe we het hadden ... uhhh heerlijk! Thuis was ook alles goed..iedereen tevreden!

Dag 13,

Via Toulon rijden we langs de kust naar Le Ciotat, het geeft een afwisselend beeld van de kuststrook.

Zo rijden we door een slaapdorpje dan weer door een stad, vlak langs de zee of op een hoge klif.

We stoppen op een klif en maken een wandeling over de promenade naar een kerkje, we zijn weer hoog!

Van de kust af gaan we op zoek naar een camping en komen terecht op 'camping le clos', het lijkt wel een bamboetuin, de wind hoor je nu ruisen, is weer eens wat anders.

We gaan eten in een plaatselijk restaurant, smaakt goed, wijntje erbij een wandeling toe en dan een heerlijke nachtrust ... wie doet ons wat!

Dag 14,

We hebben geen zin in de stad Marseille dus gaan we via de tolweg langs de stad om vandaar weer naar de kust te gaan.

Etang de la Berre is een groot binnenmeer waar veel industrie is gehuisvest, niks aan!

We zoeken vrij snel een camping want inmiddels is het windkracht 8 en dat rijdt niet echt lekker meer.

Het is 'camping de L'Arquet'met een prachtig uitzicht op zee.

We gaan een flinke strandwandeling maken en waaien lekker uit!

Terug op de camping ligt een luchtbed -bal -handdoek naast de camper, dat was door de harde wind onze kant opgekomen. Wij gaan iets meer beschut staan voor de nacht want het is inmiddels kracht 10, lekker makkelijk met de camper, starten en een rondje rijden voor een geschikte plek.

Om ons heen is men scheerlijnen aan het slaan om de voortent aan de caravan te houden, wij zetten gewoon 'de kont' in de wind en maken een beste nacht. Op de camping is verder niks maar dan ook niks te beleven, je kan niet eens een stokbrood kopen!!

Dag 15,

Het is een stralende dag als we naar de Camarque vertrekken, de thermometer geeft om 10.30 uur 27 gr. aan.

We rijden van Martiques naar Salin de Giraud door een delta gebied, ik zie wel een bord 'Bac' en dat er tol betaald moet worden alleen we hebben geen idee wat 'bac' betekend?

Wel dat is een veerpont, ik dacht dat past nooit en ja hoor met aan iedere kant 15 cm. wordt de camper erbij gezet, de man van de kaartjes kon niet bij ons komen, chauffeur met een grote grijns!!

Allemaal luxe auto's om ons heen waar wij overheen kijken, prachtig!!

We rijden de Camarque in en zien een Frankrijk die we niet kennen, kilometers ver kan je kijken, we gaan dwars door een zoutwinning gebied. Smalle wegen met aan beide kanten bassins die rood of zwart of wit gekleurd zijn. Dat rode komt door een bodembedekkend plantje, we zien enorme zoutbergen, we zien ruige natuur waar wilde paarden en zwarte stieren lopen. Dan zien we water wat met open zee in verbinding staat en daar zijn heel veel flamingo's en andere vogels.

We rijden naar Plage de Arles zien aan beide kanten uitgestrekte stranden die heel breed zijn, langs het strand staan veel wildkamperende campers, zelfs de pizza meneer rijdt over het strand.

Als je van de kust af het binnenland inkijkt zie je in de binnenmeren de flamingo's, we zetten de camper weer met 'de kont' op de wind en eten binnen een broodje. Buiten wordt je gezandstraald door de wind die weer is opgestoken.

We gaan via St. Maries la Mer naar Aiques Mortes waar we de 4****camping 'le Petit Camarque' op gaan, er is zelfs een kapper aanwezig, de Camarque is een stukje Frankrijk die de toerist ook buiten het seizoen iets te bieden heeft, dat kan niet van heel Frankrijk gezegd worden.

Dag 16, 17.

De camping heeft een mooi zwembad, goed restaurant en gezellig terras(spaanse invloed, dus sangria).

Veel fiets en wandelmogelijkheden in de omgeving, het is het land van de wilde witte paarden en zwarte stieren, dus ook vliegen en muggen..veel!

We maken kennis met een hollands stel, drinken een glaasje en eten stierenkloten ... beetje taai ... maar wel lekker!

We bellen met het thuisfront en horen dat het daar wel herfst lijkt, hier is het ong. 30 gr., lekker hoor .... we zullen wat proberen mee te nemen voor thuis?!

Dag 18.

We verlaten de Camarque en gaan op weg naar Le Pont du Gard, het is een gecombineerde waterloop en weg voor mensen en dieren, het dateerd uit de romeinse tijd en is indrukwekkend om te zien.

Dat men in die dagen zo'n bouwwerk kon maken met meer man en paardekracht dan gereedschap.

We rijden van het drukke bewaakte parkeerterrein met al zijn souvenier winkels af en gaan op weg naar Chateau du Pape, dat bleek een klein dorpje in 'the middle of nowhere' te zijn, het echte kasteel staat in Avignon!

Er is een harde wind uit het noorden gekomen wat de mistral blijkt te zijn, echt lekker rijdt het niet dus gaan we op camping 'La Comtadou' staan. Het is inmiddels 10gr. minder warm maar kunnen uit de wind toch buiten eten.

Dag 19.

Brrr .... het was een koude nacht!

Het rondje Provence zit erop en we vertrekken naar Orange om daar de tolweg op te gaan naar Lyon, we gaan niet door de stad maar er rechts omheen. Dit is 40 km. omrijden maar het bevalt ons heel goed.

We verlaten de tol bij Villfrance en zoeken daar de municipal camping op, het is een echte doortrekcamping, het stroomt om 17 uur helemaal vol met alle nationaliteiten.

Met een stel friesen hebben we gelijk goed contact waar we heel gezellig de avond mee door brengen. Eerst eten in het restaurant en daarna nog een paar wijntjes bij de camper...het wordt laat!

Dag 20.

Laat wakker, vanwege de wijn?? Ja ... en dan ook nog jarig, 53 jr. geworden, hoera!!

De camping is al bijna leeg als wij ook eens vertrekken.

We gaan naar Beaune, hier is het 'Hotel Dieu', dit is in 1443 geopend als hospitaal voor de armen. Het kon in zijn eigen bestaan

voorzien door wijngaarden(57 hectaren) en zoutmijnen, vanaf 1859 worden de wereldvermaarde wijnen bij opbod verkocht.

Kunstenaren mochten het gebouw verfraaien met hun werk (houtsnijwerk -loodbewerking -beelhouwwerk etc.) om zo hun werk aan de wereld te laten zien.

Het werd meer het 'paleis van de armen' dan het armenhuis. In 1971 stopten de geneeskundige activiteiten maar is nog altijd een

'tehuis voor oude van dagen'.

Komt U in de buurt neem dan even de tijd om te gaan kijken, het is de moeite waard!!

Er is een municipal camping middenin het stadje op loopafstand van 'Hotel Dieu', maar ook een CP Beaune .

Het is een gezellig stadje waar de plantenbakken het geheel bijzonder kleurrijk maken. Veel eetgelegenheden -wijnproeverijen

(hebben we ons na gisteravond maar niet aan gewaagd) en een 'Salon de The' waar we op het terras een heerlijk ijsje gegeten hebben.

Thuisfront gebeld en felicitaties binnen gehaald, we nemen toch maar een wijntje op de verjaring!

Dag 21.

We rijden naar Arlon in Belgie en wat zien wij .... ja hoor de friesen van 2 dagen terug stonden hier ook weer. Dat was lol, koffie hebben we onderweg gehad dus gaan lekker aan een wijntje en daarna in het restaurant eten. Daar was nog een hollands stel die zich afvroegen hoe wij toch zo bruin waren geworden, hun hele vakantie was verregend in de Aquataine, sneu hoor!! Al met al werd het weer laat, maar het was beregezellig!

Dag 22.

We doen het rustig aan want het is niet ver meer naar huis.

Dan kom je gelijk in Maastricht in de file, dan rond Eindhoven weer en dan ben je nog laat thuis!!

Wat heerlijk is het dan als je in Frankrijk zo lekker rustig door kan rijden.

We kijken terug op een geslaagd rondje Provence met heel mooi weer!

En ja ... we zijn zwervers en voelen ons thuis in en rond de camper!!