page19

Rondreis(tot Lissabon) Portugal met een stuk Costa Verde in Spanje, met de NKC.

Zaterdag 17-5-08. Beginstand 109371 km.

Vandaag op pad gegaan om op 25-5-08 te gaan verzamelen in Zarautz(E), verwacht worden 22 campers die samen een rondreis gaan maken. Ondanks de galblaas operatie toch op pad gegaan, alles gaat goed dus we wagen het erop, terug gaan is altijd mogelijk. We doen 530 km., het regent en er ligt veel water op de belgische wegen. In Attichy(Fr.) gaan we op de municipal camping, dit is net voor Parijs.

Zondag 18-5-08.

Binnen een half uur rijden we rond Parijs, het is redelijk rustig om 10 uur, het is grijs maar wel droog weer. In St. Maure de Toraine gaan we vroeg op de camperplaats die langs de N10 is, een vriendelijke fransman zegt dat als wij hier de nacht willen doorbrengen we beter even terug kunnen gaan en de 1e weg rechts dan gelijk 1e links nemen, hier staan de campers.

En inderdaad is het veel rustiger en er is net nog een plaatsje voor ons, we staan dan met zo'n 20 campers.

Maandag 19-5-08.

Het is afwisselend grijs -zonnig en flinke buien. We rijden tot Bordeaux over de N910/10, dan gaan we richting de kust en komen bij het meer van Arcachon. In Andernos les Bains op de camperplaats, deze kost 7.50€ en is per creditcard te betalen. We stonden vlak langs de waterkant en de pieren met oesterkwekerijen, gelukkig stonden we wind af voor de stank maar het is wel interessant om te zien. Vele franse camperaars komen hier speciaal voor de oesters. Je kan in deze omgeving goed fietsen en wandelen, dit laatste hebben we dan ook gedaan.

Dinsdag 20-5-08. We hadden een rustige nacht en het is vandaag zonnig weer. Rond het meer van Arcanchon gereden tot Dune de Pilat, het is een enorme zandwal van 118 meter hoog, 2,7 km. lang, en 500 meter breed, het wordt omringt door het groen van de dennenbossen. Het is een mooi natuurverschijnsel. Er zijn veel souvenir winkeltjes en eetgelegenheden, ondanks vroeg in het seizoen is het er druk, bussen vol! In het voorseizoen is parkeren gratuit, campers blijven er staan voor de nacht.

Woensdag 21-5-08. Langs de kust naar het zuiden en hier zijn toch wel hele mooie camperplaatsen zoals Gastes en Biscarosse plage, op deze camperplaats komen we onze eerste groepsgenoten tegen. Verder gereden naar Messanges, hier op een CC camping gestaan, wilde wel even douchen.

Donderdag 22-5-08 Van Messanges naar Hendaye, de camperplaats vonden we niks en zijn op de ASCI camping gegaan, het rond rijden in de Aquataine is plezierig, je kunt overal even aan de kant en het is rustig op de wegen.

Vrijdag houden we hier een rustdag omdat we ons nog niet bij de groep aan willen sluiten, het lijf kan ook wel even rust gebruiken!

Zaterdag 24-5-08 Hendaye Zarautz,

We komen om 11 uur op de camping aan, nog niet iedereen is binnen. Het is wisselend bewolkt , het grasveld is doorweekt. En daar staan we dan, er wordt weer kennis gemaakt want na Vucht (kennismakingsweekend) hebben we toch een opfrisser nodig, het lijkt een gezellige groep te worden! Om 18 uur is iedereen binnen op 1 na, het akelige is dat zij af moesten haken vanwege een tumor in de dikke darm, dit drukt de sfeer. Het zijn de mensen met wie wij ook de Italie/Sicilie reis gemaakt hebben, Giel en Jeanette vanaf hier ook veel sterkte!!

De camping is in het Baskenland en ligt bovenop de berg Talaimendi en heeft een panoramisch uitzicht op het strand van Zarautz, een ideale plaats om te surfen. Grand camping Zarautz, Monte Talaimendi. www.grancampingzarautz.com

Zondag 25-5-08

We hebben tijdens de kennismaking een reisboek en veel info gekregen over m.n. de Costa Verde wat betekent Groene kust en dat betekent dat er aardig wat regen kan vallen en dat deed het ook. Een stel heeft een zwembad voor deur een ander zakt met stilstaan langzaam in de prut, deze wordt door weer een ander langzaam het asfalt opgetrokken, hoe zal dat gaan als we morgen aan de reis gaan beginnen...? Om 17 uur is de welkomsborrel voor de camper van de begeleiding gepland maar het regent zo hard dat die binnen gehouden wordt. Bij aanvang diner krijgen we een glas port met label waarop staat 'Portugal 2008 Saude', een toast op een voorspoedige reis volgt. Het diner smaakte heel goed en de sfeer deed er niet voor onder, heel gezellig!!

Maandag 26-5-08, Zarautz - Frias.

1e rit op weg naar Portugal langs de kust, linksom/rechtsom omhoog/omlaag wat hele mooie vergezichten oplevert maar ook pijn in het middenrif en de OK wond. Dan gaan we het binnenland in op weg naar Frias, de weg is niet veel beter voor mij. Het is wisselend zonnig en bewolkt en er is veel te zien, eigenlijk te mooi om er alleen maar doorheen te rijden. Bij Frias wordt ons aangeraden niet het stadje in te gaan met de camper omdat het erg smal is. Hier is het onduidelijk want er is geen andere weg naar de camping dan door het stadje, we gokken het erop en ja hoor je kan er zijdelings langs rijden, dan door het stadje heen op de parkeerplaats gaan om te voet het stadje te gaan bekijken. Het kasteel is wel een heel eind lopen! De camping is tussen de klaprozen, we zitten nog even bij elkaar en dan eten in de camper want het is te fris voor buiten. We willen nog even wandelen 'savonds maar dan krijgen we weer een wolkbreuk!

Camping de Frias, Camino de Moralis, Ciudad de Frias.

Dinsdag 27-5-08. Frias - Tordesillas.

Om ong. 9.30u op weg, we vervolgen de BU520, het is een mooie weg met een flinke klim (1000mtr.) Boven is een uitzicht punt over het dal aan de andere kant van de berg, dit lijkt wel een lappendeken en aan deze kant is het ruig met een geweldige flora. De brem is volop in bloei en er zijn orchideeën, koeien grazen met bellen om. De afdaling gaat glooiend en komen op de N1 wat een slechte weg is met veel vrachtverkeer, we gaan de tolweg op. Via Burgos -Palencia -Valladolid komen we in Tordesillas, op de camping kunnen

we buiten zitten en krijgen nu toch wel het vakantie gevoel!

'sAvonds gaan we samen in het restaurant eten, Gé neemt konijn met knoflook en ik forel.

Camping El Astral, Camino de Pollos 8, Tordesillas.

Woensdag 28-5-08. Rustdag Tordesillas.

Douchen -wassen/drogen en camper opruimen, dan naar het stadje over de brug. Je kunt merken dat ik er niet echt met het hoofd bij ben want ik vergeet mijn fototoestel, narcose?? We wandelen zomaar wat rond en genieten van de flora om ons heen. Het is een bewolkte dag, we kunnen niet buiten zitten, ik koop 1 uur internet a 4 €. 'sAvonds gaan we met de hele groep eten in het restaurant, het personeel doet zijn/haar best maar het loopt minder gemoedelijk dan de avond ervoor, ook is het eten beduidend minder maar de sfeer is goed!

Donderdag 29-5-08. Tordesillas - Mirandela.

Na 4 nachten Spanje nu dan naar Portugal en dat is waar we voor gaan, als we de grens overgaan moeten we de klok 1 uur terug zetten, voor Portugal geen zomertijd. Er zijn verschillende routes te rijden voor de ca. 270 km., wij nemen de snelweg zodat ik minder last van de buik heb. Bij Braganka gaan we de grens met Portugal over, aan de spaanse kant smalle bergwegen maar aan de andere kant alles nieuw en breed.

Noord Portugal in het kort;

Ten noorden van de rivier de Douro is Portugal landelijk en ongerept, maar dit gebied leent zich ook uitstekend voor culturele uitstapjes, wandelen en watersport. Achter het ontgonnen Dourodal en de vruchtbare Minho rijst het onherbergzame Tras-os-Montes (achter de bergen) op, met kleine middeleeuwse dorpjes. Men zou kunnen zeggen dat Portugal is ontstaan tussen de Minho en de Douro. Historische steden zoals Porto, Braganca en Braga geven een interessant beeld van het verleden. Het is een lust voor het oog om hier door te rijden, de vele vergezichten van de snelweg en de goede parkeerplaatsen gaven ons een goed beeld van dit stukje Portugal. Met de info uit het capitool is het goed voor te stellen welke plaatsen we voorbij rijden, het bezoeken van plaatsen komt later wel.

We komen om 17 uur op de camping aan en moeten door aanhoudende regen op de paden staan. De camping heeft niets te bieden ook geen brood (service is in het voorjaar ver te zoeken), de omgeving bood ook niets(geen dorp o.i.d.), alleen regen!! Geen wonder dat het hier en aan de Costa Verde zo mooi groen is!

Geef mij maar een camperplaats, ben je meestal naast of in een dorp/stad, heb je keuze aan restaurants -brood e.d. De campings van alle reizen zijn meestal van Jan en alleman verlaten, je bent genoodzaakt een scooter bij je te hebben!

Camping Très Rios Maravilha, Mirandela.

Vrijdag 30-5-08. Mirandela - Satao.

Is een tocht over snelwegen, steden zijn te bezichtigen zoals Villa Real, hier geprobeerd een parkeerplek te vinden, maar helaas, het is er erg druk en smal, we gaan er weer uit! Ik had graag het Casa Mateus willen zien het is begin 18e eeuw gebouwd en is van binnen en buiten bedoeld als een zorgvuldig tot stand gebrachte reeks van doorkijkjes en spiegelbeelden.

Het is het landhuis op het etiket van de befaamde Mateus Rosé. Er worden rondleidingen gegeven, ook door de tuinen. Jammer dat dit niet in het programma is opgenomen!! Ook de snelwegen zijn bochtig en hoog/laag maar hele imposante bouwwerken, EEG geld wordt goed besteedt.

Je kan het landschap zien veranderen van grootschalige druiventeelt tot boerenland.

De camping vinden is een heel probleem, inmiddels hebben we 3 bergen gehad en nog geen aanwijzing camping, ik wordt hier een beetje pissig van! Het reisboek geeft geen soelaas! Bij de 1e route staat 'aan het einde van de weg staat bordje camping, dan na 4,8 km. rechtsaf!? Bij de 2e en 3e route zegt het boek niets!? Als we om 17 uur eindelijk de camping vinden ben ik bekaf.

Gelukkig kunnen we nog even buiten zitten om van de zon te genieten. We zijn hier 2 dagen en we worden verrast dat er morgen een busrit is over de Serra de Estrela, ik bedank ... genoeg bergen gehad ... het lijf moet rust hebben!!

Camping Quinta Chave Grande, Ferreira d'Aves, Satao/Casfreres.

Zaterdag 31-5-08. Rustdag Casfreres.

Als we wakker worden is de lucht helemaal grijs, dat wordt regen vandaag, gezellig!! Gé gaat wel om 9uur met de busrit mee, ik blijf achter met nog een paar zieken en neem de honden uitlaat voor m'n rekening. Het is een mooie zeer afgelegen terrassencamping, met een verrekijker kan je de buren op de andere heuvel zien. De eigenaren van de camping zijn nederlands en zeer vriendelijk en behulpzaam. De ochtend heb ik besteed op bed met een boek, wat een rust! Toen douchen, er zijn er 2? en dan de honden uitlaten. Het regent de hele middag, om 17 uur komen de groepsgenoten terug, zij vonden de tocht prachtig, erg hoog en koud! Serra da Estrela, deze steenbergen vormen de hoogste bergketen van het vaste land van Portugal, een groot deel ervan ligt boven de 1500 mtr., het hoogste punt ligt op 1993 mtr. en daar staat nog een stenen torentje, de torre, om het tot 2000 mtr. op te rekken. Op het verweerde graniet leven alleen schapen, stenen schaaphutten maken deel uit van het landschap, zij leveren wol en melk voor de portugese kazen. Er zijn lange wandelpaden met een mooie fauna, 'swinters ligt er sneeuw voor de skiërs. Het geërodeerde graniet geeft vreemde vormen zoals hier op de foto, 'de oude man'. Om 18 uur worden we in het campingrestaurant verwacht voor een BBQ, deze is geweldig goed georganiseerd en er is eten genoeg!! Ook wijn!! Het is bere gezellig!! Jammer maar weer mijn fototoestel vergeten.....

Zondag 1-6-08 Rustdag Casfreres.

De camping eigenaar heeft een rit georganiseerd naar het dorpje Lapa met een bedevaartkerk en een bezoek aan een lang vergane molendorp, als molenaarsdochter moet ik dan toch wel even mee!! Helaas kon ik niet mee afdalen, teveel gladde keien, ik was bang te vallen. We treffen het in het dorpje want het feest ter ere van een heilige is vorige week niet doorgegaan vanwege de regen, dus dit weekend dan maar!? Er is van alles aan oude ambachten te zien en er lopen verschillende muziek gezelschappen, iedere groep vertegenwoordigd zijn/haar eigen dorp.

Het bedevaartkerkje trekt veel belangstelling, je kan in de kerk om de rots heen lopen. Er is een legende van een man die een gevecht met een krokodil won, uit dankbaarheid bouwde hij de kerk, werd heilig verklaard en de kerk is een bedevaartplek!! De terrasjes zijn door ons zo vol en de 'padeira' doet goede zaken met ons! Alles op de ouderwets maar voor de bevolking normale manier! De deegmolen draait op volle toeren, of het HACCP is moet je je maar niet afvragen, zij kunnen gelukkig nog een bestaan hebben zo!

Kippen aan een kant door de midden halen, dan een beetje pletten en zo op de BBQ, verderop is een grote picknickplaats .. dus ruimte genoeg om zittend te smullen... Wij rijden met de portugese werknemer van de camping mee, zij verteld ons veel over 'het dal' waar zij woont, er ontstaat een probleem wanneer oudere boeren/landbewerkers hun stek verlaten door b.v. overlijden. Kleine maisvelden e.d. verloederen door onkruid, hun huis wordt of kan niet verkocht omdat kinderen in het buitenland wonen, jeugd vertrekt naar grote steden. De luiken van veel huizen zijn dicht en dat geeft een onbewoonde indruk, deze eigenaren werken meestal in Frankrijk en zijn maar een klein gedeelte van het jaar in Portugal. 'sAvonds hebben we een portugese avond, er is een buffet van vele kaassoorten en worst/salami's, brood en salades, alles vanmorgen op de markt/bij de bakker gekocht. Dan komt er nog een groep mensen portugese liederen zingen(geen fado's), het wordt weer gezellig.... en weer het fototoestel vergeten... Van de campingeigenaar krijgen we een heuse harspot, er werd in de omgeving hars gewonnen, ook dit sterft uit met het vertrekken van de oudere mensen.

Om 16 uur is vandaag de Jeu de Boule competitie gestart .. !!

Maandag 2-6-08. Casfreres/Satao - Arganil.

Een korte maar mooie rit, we komen langs Viseu, de stad waar alle wegen samenkomen en rijden door vriendelijke dorpjes. We stoppen veel onderweg om van de rust te genieten.

Arganil; Een van de meest curieuze bezienswaardigheden staat in het heiligdom Mont' Alto op 3 km. hoogte van de stad. hier ziet u de Menino Jezus in de Capela do Senhor da Ladeira, een beeld van Christus als chic gekleed kind.

Voor 'festas' komt hij naar buiten en anders is de sleutel verkrijgbaar bij het laatste huis links ..!?

Op de camping aangekomen krijgen we een gevulde tas, met o.a. een houten lepel -honing en veel info uit de streek, erg attent. Het is een municipal camping die heel mooi is en goed wordt onderhouden, een echte aanrader!

Hier hebben we de 1e jarige van de groep!

Camping Municipal de Arganil, Sarzedo Arganil.

Dinsdag 3-6-08. Arganil - Montergil/Ponte de Sor.

Lange reisdag met een veranderend landschap, de hoge bergen maken plaats voor een glooiender landschap met kurkeiken en eucalypta bomen.

De altijd groene kurkeiken zorgen voor schaduw voor dieren, en een bloeiende industrie, Portugal de grootste kurkproducent ter wereld (7000km2), men produceert zo'n 30 miljoen kurken per dag.

De bomen staan allemaal geregistreerd en worden 1 x in de 10 jaar van de kurkbast ontdaan, er ontstaat dan een ruwe rode onderlaag die zichtbaar is tot er weer nieuwe schors is aangegroeid. Dit is een arbeidsintensieve bezigheid die nog weinig mensen kennen, de schors van ca. 2a3 cm wordt gekookt en dan is het ca. 10 cm. dik. Er worden niet alleen kurken van gemaakt maar ook tassen -hoeden -petjes -paraplu's -souveniers e.d.

We gaan in Abrantes de Taag over, deze stad is gelegen in een grote bocht van de Taag, het is een oud en strategisch gelegen stadje. Een parkeerplaats gezocht om wat rond te wandelen en een supermarkt te bezoeken.

Verder onderweg komen we een lijkwagen tegen waarvan het achterste gedeelte van glas is, je ligt zo wel lekker in de etalage..!! Landswijs landseer zullen we maar denken. Op de begraafplaats gaat het er ook anders aan toe, men ligt met 8 personen in een huisje, kist is alleen bedekt met kleed .... overledene dienen binnen 24 uur begraven te zijn in Portugal vanwege de temperatuur die erg hoog kan zijn.

Camping Orbitur Montargil, Ponte de Sor/Montergil.

Woensdag 4-6-08. Montergil - Evora.

Een korte rit door de kurkeik plantages. We brengen in Araiolos een bezoek aan een fort met daarin een kerk, hoog hebben we dan een mooi uitzicht over de plantages en hun grote haciënda's. De poort geeft een mooi doorkijkje naar het nog in gebruik zijnde kerkje.

We moeten om 12 uur op de camping zijn voor een bezoek aan Evora, dit met nederlandstalige gids. Ik ben hoogst verontwaardigd als blijkt dat men zelf voor vervoer moet zorgen, ofwel lopen -of op de fiets -of met een zelf betaalde taxi?? Dit heb ik met een NKC reis nog niet meegemaakt!! En wat gaan we zien ....juist ja, kerken!!

Nou zijn ze wel weer anders dan in andere steden maar zo langzamerhand denk je dat een land alleen uit kerken bestaat, de een nog protsiger dan de ander, of luguber .. kan ook, zoals deze die als wandversiering botten en schedels heeft. De titel boven de deur zegt; 'Onze botten wachten op die van u'?!

Voor ons is de parkeerplaats voor paard en wagen leuk om te zien. Zo ook de plaatselijke schoenmaker waar het 'klaar terwijl u wacht' het motto is.

De vele winkeltjes met spullen gemaakt van kurk b.v., en er zal ongetwijfeld meer te zien zijn geweest. Zoals de straat met de handwerk winkeltjes of de markt.

We vinden wel een restaurant waarvan de keuken om 18 uur open is, en hebben er uitstekend gegeten met z'n 6en. Het is erg jammer dat we zo weinig tijd hebben voor dit heel gezellige stadje die vlakbij de camping is, ik kan hier vreselijk van balen. Dan moeten we om 19.30u ook nog Jeu de Boulen, waarom geven we ons hiervoor op? Ervaring had ons al geleerd zou je zo zeggen!!

Camping Orbitur Evora, Estr. Da Alcacovas, Evora.

Donderdag 5-6-08. Evora - Lisboa.

Dit is het eerste wat we zien als we via de A2 vanuit het zuiden Lisboa benaderen, het is geïnspireerd op het christus beeld van Rio de Janeiro, beeld is 28 mtr. en staat op een 82 mtr. hoge voetstuk. Bij aankomst camping gelijk gebruik gemaakt van de wasmachine, het droogt als een tierelier.

Er zijn gedurende de reis 5 groepsgenoten jarig waaronder ik!

Dit wordt vanaf 17 uur door ons 5en met een borreltje en een hapje gevierd, het is een ongedwongen sfeer en iedereen zit 'mooi an' zoals wij dat in het westfries zouden zeggen.

Campismo Orbitur, Av. Alfonso Albucuerque, Quinta de Santo Antonio, Costa de Caparica.

Vrijdag 6-6-08, vrije dag.

We krijgen uitleg hoe we op eigen gelegenheid in Lissabon kunnen komen, wij wachten morgen af als we met de groep gaan. Vandaag is het stadje Costa de Caparica ook interessant, we lopen richting strand nemen een terrasje, kopen brood en gaan weer terug. Houden siësta omdat we vanavond een diner met Fado hebben. Lopend gaan we naar het restaurant in het stadje, zijn natuurlijk veels te vroeg en mogen er daarom nog niet in!

Half 8 is half 8 en geen 5 voor half 8?

Als het dan half 8 is worden we verwelkomt met sangria, dit krijgen we buiten op het terras. Dan mogen we het restaurant in ..... het eten en de bediening laat te wensen over ... ons eten was koud ... wijn kwam toen het eten al op was ... de ober had meer aandacht voor de lichtjes op het terras(gingen steeds uit) en maakte ruzie met de andere ober ... ze reageerde zeer chagrijnig. Toen kwam de Fado, 2 gitaristen en verschillende zangers ... klonk goed maar het is muziek waar je naar moet luisteren en met een groep wordt dat wat minder!! Toen onze koffie er na een half uur nog niet was zijn we weg gegaan, eenmaal buiten een ijsje gekocht.

Zaterdag 7-6-08, als groep naar Lisboa.

Om 8 uur richting bushalte om naar de haven te gaan, dan met een boot over de Taag om in Lissabon te komen. Hier vandaan gaan we

lopend naar het monument der ontdekkingen, er zou een film te zien zijn over Lissabon, helaas hebben we kaartjes gekocht voor alleen met de lift naar boven te gaan want de filmzaal is dicht!?

Op de foto zie je het monument voor ontdekking en verderop 'de torre de Belém' ertussen zie je campers staan!

Dan gaan we lopend naar een gelegenheid om koffie te drinken, het is dan al 11 uur. We krijgen de keuze om met de groep verder te gaan of op eigen houtje Lissabon te ontdekken, we kiezen voor het laatste(Evora nog in gedachten). We willen meer zien dan alleen kerken en museumstukken. We nemen een site seeing tourbus waar we lekker in het zonnetje bovenin plaats nemen, zo zien we dat door de hele stad deze prachtige blauw gekleurde bomen staan en ruiken we de lindenbloesem! We zien ook het voetbalstadion van Lissabon, is gebouwd in Moorse stijl. We zien ook het antieke treintje wat je van beneden naar boven brengt. Dan moeten we ons om 15 uur verzamelen op een hoger gelegen plein, paniek want het moet op een lager gelegen plein zijn!? We nemen eerst een terrasje voor iets te eten en te drinken, niet alleen het reisboek is onduidelijk de begeleiding en ondersteuning ook.

Dan wordt het tijd dat we naar het lager gelegen plein gaan voor een rit met het historische treintje, erg gaaf! Je ziet niet veel maar merkt wel dat het zich door smalle straatjes wringt, vlak langs deuren met heel veel herrie. De machinist heeft 2 sturen, een om te sturen de ander om de trein bij dalingen op de rem te zetten. Hier is vakkennis voor nodig, de groep zit over 2 treinen verdeeld.

Na deze tocht gaan we onze eigen weg weer, we nemen weer de toeristische bus en nu in tegengestelde richting, we zien weer wat anders.

Op de boot zijn veel van de groep ook weer aanwezig, 1 persoon is gerold van zijn portemonnee, passen zijn eruit als de portemonnee in de bus wordt terug gevonden!! Met het openbaar vervoer komen we weer op de camping! Prima dagje Lissabon!!

Zondag 8-6-08. Lissabon - Nazaré.

We komen zonder kleerscheuren door Lissabon en volgen de kustweg naar Nazaré.

Bij Penice kan je uitwaaien aan het strand, er staan hier veel campers. Nazaré is een oud vissersdorp gelegen aan een prachtig strand omgeven door hoge rotsen, we proberen hier een parkeerplaats te vinden om te gaan eten in een restaurantje, maar helaas mogen caravans en campers hier niet langs de boulevard parkeren. Wel helemaal buiten het dorp, nou dat is dan jammer voor de plaatselijke horeca, we zoeken wel een andere plek. Foto heet 'aan het strand stil en verlaten' en dat op zondag!

Nazaré heeft/had bijzondere klederdracht, voor mannen een wollen kniebroek met ruitmotief en dito hemd, op het hoofd een zwarte muts waarvan de punt opzij afhangt, een ideale bewaarplaats voor tabak -geld en andere kleine spullen. Voor de vrouwen een korte bonte rok met wijde onderrokken van verschillende kleuren, en bonte blouse met zwarte omslagdoek. Hoe ouder de vrouwen worden hoe minder onderrokken!

Op de camping worden lootjes getrokken voor een plaats, dit gaat niet helemaal eerlijk, er zijn 2 grote campers mee die een passende plaats toegewezen krijgen. Bovenaan de camping is het zonnig en ruim onderaan koud en krap. Boven kan je t.v. ontvangen beneden niet, beneden moet je maar zien hoe je je camper op een plaats krijgt! Ik snap best dat 10 mtr. niet in 7 mtr. past, maar 7 mtr. past ook niet in 4 mtr. Het is maar voor 1 nacht dus maken we het beste ervan!!

Camsite Vale Paraiso, Estrada Nac. 242, Nazaré (geen aanrader).