page20

Maandag 9-6-08. Nazaré - Tomar.

Onderweg veranderd het landschap in fruitteelt en olijven, Maria verering onderweg, Fatima in de buurt?! Bij Martinganca een enorm kloostergebouw, dan Fatima het Lourdes van Portugal. Er is een grote witte basiliek opgetrokken uit kalksteen met een groot plein ervoor. Aan weerszijde van de basiliek zijn zuilgalerijen en 2 ziekenhuizen. Op de plaats van de verschijning is een verschijningskapel opgericht. We zijn onderweg om dit te gaan bekijken maar vinden het zo overtrokken en mensen die zo vroom doen alsof ze alle zonden van de wereld begaan hebben, om nou op je knieen over het plein te kruipen .. niks voor ons!! Wegwezen!!

We besluiten in Tomar te gaan kijken en vinden daar een goede parkeerplaats, het is een grappig stadje die middagpauze houdt, dus rustig.

We zien menig camperaar erdoor racen op weg naar de camping. En dat is weer een zoekplaatje!! Camping is een heel eind buiten Tomar, we moeten het centro aanhouden, dan richting Coimbra, na ongeveer 4 km. rechtsaf campingborden volgen. Het is dan nog 8 km.!! We hebben een rustige dag gehad wat betreft het rijden, de laatste 12 km. door de bergen zorgt ervoor dat we niet weten waar we zijn!! Andere camperaars hebben een taxi aangeroepen om hen naar de camping te begeleiden, dus we zijn de enige niet.

Onderweg komen we nog 2 zoekende camperaars tegen en dan opeens zien we het bordje NKC, dan nog een bordje NKC, dan een steile helling op om vervolgens over een bult in een kuil en nog een bult te moeten rijden. We zijn op een boerencamping ... joepie ... van Jan en alleman verlaten, daar is niks mis mee het is zelfs avontuur maar ik ben op het eind van de dag zo moe!!

Als de vorige avond gecommuniceerd was door begeleiding of ondersteuning waar we heen gingen dan was iedereen met een lege WC pot op deze camping gekomen.

Nu was het zo dat van de boer de potten aan de hoge zijde van de camping geleegd mochten worden in de vrije natuur, maar dat was binnen 2 mtr. van onze camper, gadverdamme!!

Dit terwijl de camper van 'de potleger' naast ons stond en hij nog meer ruimte erom heen had om zijn eigen troep te gooien, ik was laaiend!! Er is hier geen chemisch toilet aanwezig, nou dan mik je het maar in een gewoon toilet NKC lid!! Er is geen excuus voor deze handeling van mw. en het toezien van de begeleiding!!

Camping Rural, Pelnos 77, Tomar. Geen aanrader!

Dinsdag 10-6-08. Tomar - Coimbra.

Om 8 uur rijden we de camping af, als aan het aan mij ligt gaan we op eigen houtje verder. Voor mij betekent deze handeling geen respect hebben voor je mede camperaars/kampeerders, nu staan wij er en morgen weer iemand anders, maar genoeg erover!!

We nemen onderweg veel rust, bezoeken wat dorpjes en begraafplaatsen en genieten van de omgeving. De bermen zijn prachtig, veel staat in bloei, we doen boodschappen.

De camping is mooi gelegen en we hebben een prachtig uitzicht over een dal, er is een bar -restaurant -zwembad en een klein winkeltje.

Parco de campismo Muncipal de Coimbra, Catarino e Associados Lda. Reu da Escola, Alto do Areeiro, Coimbra. Is een aanrader!

Woensdag 11-6-08. vrije dag.

We gaan met een bestelde openbaar vervoer bus naar de stad, niet iedereen heeft een zitplaats. De stop is de universiteit van Coimbra, dit is een in 'U' vorm gebouwd gebouw, met St. Michels Chapel en wat men zegt een hele mooie uitgebreide antieke bibliotheek, maar die is helaas op woensdag gesloten. Men verwijst ons naar de volgende dag!?

We hebben een portugese gids die toerisme studeert maar zeer slecht engels spreekt, dit verveeld dus we gaan op eigen onderzoek uit! Als ze uitgesproken is dalen we af naar de stad, in deze steegjes huizen sinds eeuwen de studenten. Koffie drinken we in een omgebouwd gedeelte van een kerk, de biechtstoel staat er nog in, de andere helft is nog intact als kerk, apart! Dan hebben we ieder op eigen wijze pauze .......de foto is de hoofdingang van de universiteit.

We verkennen nog wat steegjes en straten met winkels en kunnen goed zien dat de benedenstad moderner is dan de bovenstad, dit komt door een aardbeving in het verleden. Eten doen we met 5 in een typisch portugees restaurant, spannend!

Als eerste een soep die lijkt op hele slappe hutspot, dan is er keuze uit bacalhauw -een rijst/vissoep of steak. Ik had de rijst vissoep en moest er wel aan wennen maar het smaakte wel.

Dan weer verzamelen op het plein om als groep naar de andere kant te klimmen, voor mij eigenlijk iets teveel van het goede!

De universiteit ligt aan de ene kant van de bovenstad en het klooster van Santa Clara aan de andere kant. In de kapel van het klooster is weer de pracht en praal van een ver verleden te zien, St. Isabel die haar toevlucht in het klooster nam is heilig verklaard omdat zij vondelingen op nam. Meestal waren het de bastaard kinderen van haar man, zij had hiervoor een luik waarachter een ronde ton draaide met hierin een vak om het kind in te leggen.

Een gedeelte van het klooster is in gebruik door het leger, hier is van alles opgesteld van kanonnen -geweren -uniformen en nog veel meer. Dan komt de bestelde bus ons weer ophalen om naar de camping te gaan.

Donderdag 12-6-08. vrije dag. 'savonds Fado.

Het is een warme dag, we zijn bij de camper of het zwembad, vele zijn aan de was! 'sMiddags slaapt bijna iedereen om vanavond fit te zijn. Er is dan een diner in het camping restaurant en een fado groep. Het eten was goed, onze tafel gezellig, de fado klinkt goed maar ik begrijp niet echt waarom het allemaal zo serieus is, er zijn geen gezellige meezingers in de fado!! Coimbra leeft van het leren en spelen van de Fado, er heerst in het oude stadje een mistieke sfeer in hele smalle steegjes, goed onthouden hoe je ergens weer uit moet!

Vrijdag 13-6-08. Coimbra - Praia de Mira.

Het is een korte reis, onderweg naar de kapper geweest en dat is weer een belevenis op zich. De salon heeft een vaste stoel in een hoekje om het haar te wassen, daarna wordt er geknipt, volume erin -föhnen -wax en haarlak, en dat mag je 8.50€ betalen. Ik wordt geknipt door een oudere dame die mij verteld waar zij allemaal geweest is, nog niet in nederland! We kijken onderweg verschillende keren aan de stranden maar die zijn leeg, zo ook de nering en de tering, nog geen seizoen ..? Het is prachtig weer, de camping is in een dennenbos met hier en daareen eucalyptusboom, die zoals de andere dag zal blijken bruine sporen door mist achterlaat op je

camper. We staan dus volop in de schaduw, reden temeer om gelijk naar het strand te gaan met dit mooie weer, zoveel hebben we nog niet gehad. Jammer de vis is al binnen gehaald maar Piet krijgt zo'n 8 makrelen mee, en ja wat doe je dan .. de BBQ voor de dag halen en bakken. Smaken goed ... wel veel graat!!

Maar we hadden het onwijs gezellig met z'n zessen. 'sAvonds speelt nederland en dat moet toch gezien worden, groot scherm op de camper, beamer aan en zitten .... gelukkig winnen ze dus de liefhebbers weer blij! Foto is donker maar dat komt door het bos. Natuurlijk wordt er een pool gehouden en wie wint mag van het geld bier -wijn fris en wat te knabbelen halen voor de volgende wedstrijd!

Camping Orbitur Mira, Dunas de Mira. is een aanrader!

Zaterdag 14-6-08. vrije dag.

Het is behoorlijk mistig als we wakker worden, hebben het plan om uit te slapen dat dus ook gedaan. Als later op de ochtend de zon doorbreekt gaan we naar het strand, we zien uit de verte al dat de mist nog boven zee hangt. Eenmaal op het strand is daar ook de mist maar de zon voel je wel, links en rechts zo ook voor en achter kan je niets zien, de wereld is echt klein!

De vroeger gebruikte vissersboten (palheiros) kunnen niet uitvaren, men ziet niks en er zijn toch wel grote broers op zee. Als de mist optrekt(15u) dan varen ze toch nog uit. Deze bootjes liggen vol met touw en netten, alles op volgorde.

Vroeger gingen deze met ossen de zee in nu met tractoren, eerst duwt een tractor de boot naar de vloedlijn dan komt een andere tractor met een lange duwstok die hem door de branding duwt. De vissers hebben dan de beide uiteinden touw al achter gelaten, ze varen op motorkracht een paar km. de zee op en maken een bocht, tijdens het varen laat men touw en later de netten vieren. Als de boot leeg is vaart deze richting strand waar hij door een tractor verder het strand op geholpen wordt. 2 tractoren met ieder een eind van het touw gaan dit langzaam middels een katrol binnen halen, dan zie je de netten komen terwijl die het strand opgetrokken worden. Helaas het net was onderweg gekeerd dus alle vis eruit, veel werk door min. 10 personen, dit 2 x per dag en voor de plaatselijk restaurants en eigen gebruik!

Om 17u proberen ze het nog een keer met goed resultaat.

Wij zijn dan inmiddels terug op de camping omdat we aardig verbrand zijn, het jeu de boulen op open parkeerterrein zien we dan ook helemaal niet zitten.

Praia de Mira wordt van vissersdorp langzamerhand een badplaats, de toeristenstroom komt op gang, portugezen zelf ontdekken ook het strand.

Zondag 15-6-08. Praia de Mira - Praia de Madalena/Porto.

We nemen de kustweg om naar Porto te komen, onderweg zien we dat er markt is in een dorpje (Espenho?), hier zijn oude ambachten -streekgerechten -klederdrachten en natuurlijk muziek, is wel grappig. Door de solexen die door het dorp reden kwamen we erachter!

Er zou nog een optocht komen maar toen begon het te plenzen!!

We komen redelijk vroeg op de camping aan en hebben gelijk een grote groep bij de camper zitten, wordt het toch weer gezellig, er waait een koude wind en het is een grote ongezellige camping op loopafstand van het dorp en strand. Er is een restaurant maar dan moet je wel geduld hebben.

Camping Orbitur Madalena, Rua de Cerro 608, Praia de Madalena.

Maandag 16-6-08. Bezoek Porto.

Om 9 uur verzamelen om met een touringcar een uitgebreide rondrit door Porto te maken, hierbij is een portugese gids die wel goed engels spreekt.

De 'Torre dos Clérigos' is het herkenningspunt van Porto. We gaan over de verschillende bruggen naar beide delen van Porto, zien de dure wijken met grote bankkantoren maar ook de arbeiderswijken waar het kleurrijk en gezellig is.. zegt men!

Ook zijn er typische visserswoningen waar altijd een slaapplaats tekort is omdat de visser op zee is .. zegt de gids ..?

Dan zijn er de typische winkeltjes met bacalhauw, niet te verwarren met kabeljauw, bacalhauw is gedroogde stokvis.

We bezoeken een heel oude en goed bewaard/onderhouden boekwinkel, je kijkt je ogen uit naar zoveel mooi handwerk! De foto's zijn niet erg scherp, maar als je goed kijkt dan zie je de entree van de trap waarvan de onderkant geheel in het interieur opgaat, terwijl de traptreden zelf vuurrood zijn. Het plafond is glas in lood, adembenemend!

Dan gaan we naar het trein station, hier een mooi schouwspel van blauwe tegeltjes, overal in de stad zie je wanden -nissen versierd met de 'Azulejos'. Zoals op de kerk hiernaast, dan gaan we naar Villa Nova de Gaia wat het centrum van de port is, hier vind je de vele porthuizen.

De bus wringt zich door hele smalle straatjes om bij Grahams te komen.

De porthandel is in handen van de engelsen en stamt uit de 17e eeuw.

Men ontdekte bij toeval dat als men de Douro wijn aanlengde met brandewijn(om verzuring bij verscheping te voorkomen) de wijn sterker en zoeter werd, zo is de port ontstaan! We krijgen een uitgebreide uitleg hoe port ontstaat, de druiven staan in een afgebakend gebied in het dal van de Boven Douro dat zich zo'n 100 km. uitstrekt naar de Spaanse grens. Een rondleiding laat zien in welke vaten wat zit en hoelang het erin blijft, dan zien we de privé collectie van de Graham's, kunnen naar mijn idee jaren en jaren vooruit met Port drinken.

We krijgen 3 soorten om te proeven -witte -rode en een vintages, ze zijn lekkerrr .....wie niet lust mag het zo doorschuiven!!

Natuurlijk wordt je in de gelegenheid gebracht om wat in te slaan! En natuurlijk hebben we dat gedaan .... de 1e fles is al leeg ... !!

Zonder koffie en aardig wat port in de maag gaan we aan de lunch, we nemen weer een echte portugese tent, aan toerismepolitie(hebben een band om de arm met toerisme, handig!) vragen we waar we goed en lekker 'kip piri piri' kunnen eten.

Er wordt een schetsje gemaakt van hoe te lopen en inderdaad komen we bij het 'kiprestaurant' aan. Het is een lange ingang met bar waar de portugezen staand aan de bar hun kip kluiven, grappig gezicht.

Wij mogen naar boven want aan de bar is geen plaats meer, jammer!

De bediening is heel vriendelijk, engels spreken ze niet dus met handen -voeten en mond 'tok tok en blazen' brengen we aan het verstand dat we hete kip willen eten, en dat krijgen we, het was heerlijk en heel gezellig met 11 man/vrouw. Lunchpauze is van 1 tot 4 uur dus blijft er tijd over om de winkelstraat in te gaan, hier komen we veel groepsgenoten tegen.

Om 4 uur terug op het plein om door de bus naar de camping gebracht te worden, inmiddels is het weer zonnig en zitten we met een aardige groep nog lang na bij onze camper. Jammer dat we morgen verder moeten, Porto heeft 'het' vinden wij ...wat dan? .. nou porthuizen waar je port kan proeven!!

Dinsdag 17-6-08. Porto - Covas.

We slingeren weer langs de kust naar boven maar nemen later de snelweg, de buik begint weer te protesteren. Dit gaat beter als we eraf zijn maar het boek geeft weer niet duidelijk aan waar we moeten zijn, weer slingeren over erg hoge bergen tot ik weer geen idee heb waar we zijn. We komen gelukkig nog een stel tegen die het ook niet meer weet, aan wegwerkers gaan we het vragen en ja ... Covas ligt over deze berg.... dan bij de volgende berg linksaf ... en daar ligt Covas!!?? Het is wel een prachtige natuur waar we doorrijden, ongerept en zo indrukwekkend dat we bij een 'tabeerne' stoppen voor 'café con leitte' en sigaretten want ik heb nu na 6 weken trek in een sigaret ... dom hoor!!

Samen verder voelt minder eenzaam, vaak moeten we terug naar z'n 1e versnelling en stel je voor dat we stil vallen in dit toch wel verlaten gebied.

In ditzelfde verlaten gebied is een prachtige camping met zwembad, ja .. ja!

We staan met 5 wat krap op elkaar maar hebben een mooi rondje om in te zitten, Rolf vind dat hij 3 hoog achter woont, staat achter ons, ziet niks meer, maar het kan niet anders, kom maar in ons rondje!!

Om 17 uur jeu de boule!!

'sAvonds gaan we met 4 in het restaurant eten en dat valt tegen, lang wachten, zon is inmiddels van het terras, het wordt enorm koud zo hoog in de bergen, na een half uur komt men zeggen dat de biefstuk op is, geef dan maar wat anders en dat duurt ook nog eens een half uur ..lekker? nee!

Camping Parque de Campismo, Villa Nova de Cerveira, Covas. een aanrader!

Woensdag 18-6-08. vrije dag.

Om 11 uur jeu de boule, competitie loopt achter, dus inhalen!! De campingbaas heeft aangeboden om met een bus een trip te gaan maken door de bergen, ik bedank.

Gé gaat ook niet mee zo ook onze naaste buren niet die net een bericht hebben gekregen van thuis dat het met een broer heel slecht gaat, ze gaan morgen met het vliegtuig vanaf Porto naar huis, om 5.30u komt de taxi!! Ik tel mijn zegeningen!! Omdat we vanavond met de hele groep in het restaurant gaan eten besluit ik om 'smiddags het vlees van gisteren op de BBQ te doen, de buren eten mee. We helpen met het ruimen van de camper, zo beland de inhoud van haar koelkast in de mijne, wat niet past eten en drinken we op! Hun toilet -vuilwatertank -schoonwatertank -koelkast moet leeg en schoon, camper wordt opgehaald door de ANWB binnen ong. 2 dagen(is ook zo gegaan).

Dan maken we ons op voor de laatste avond/nacht in Portugal, we hebben een diner met verrassing, laat maar komen! Het diner bestaat uit streekgerechten, eerst allerlei niet te definiëren liflafjes, dan Caldo Verde en dat ziet er niet smakelijk uit, als je het groen(verde) onderin laat zitten dan heb je aardappelen soep over, het groen is heel fijn gesneden kool. Dan is er een assorti aan vlees -schaap -rund -varkens -lever met rijst en salade, dan komen toetjes op een tafel -vers fruit -gebak -vanillevla met kaneel, je kiest maar wat of meer er is genoeg. Ik heb nog nooit een familie, 4 personen, zo hun best zien doen om alles geserveerd te krijgen, 'abregado'= dank u wel! Antwoord 'Bregado' = alstublieft!

Dan komt de verrassing, houdt oren en ogen open, nog meer fam. die kan musiceren, klinkt heel temperamentvol. Als een mw. haar mond open doet staan de glazen te trillen op tafel en wij willen eronder, het klinkt te schel en te hard.

Maar het is reuze gezellig, daar is Tea die een ballade van Doris(Tom Manders)ten gehore brengt, goed hoor!

Dan is er nog Theo die de bas op een grote houten pollepel doet, geluid 'toef-toef' met de mond, ook goed en heel ritmisch. Dan zijn er Gé en Joke, we kennen elkaar van de Italië/Sicilië reis, die heel veel lol hebben. De drie kale koppies kijken de kunst van Theo af, volgende reis jullie, kan als '3 kale mannekes die zaten op een bank'!

De tafel is gedekt, de kast is leeg .. !

De laatste 2 liederen die dezelfde dame ten gehore brengt gaat zonder microfoon of ondersteunende muziek, en dat klinkt mooi!! Zij moet de microfoon niet meer gebruiken vinden wij, al met al een geslaagde avond die wij na gisterenavond zeker niet verwacht hebben, chapeau familie van deze camping! Het is laat als we het restaurant verlaten, morgen weer rijden dus naar bed, ik zet de wekker omdat de buren bang zijn er doorheen te slapen.

Dit wordt de laatste nacht in Portugal!!

De Barcelos haan;

"Een Galicisch pelgrim die uit Barcelos naar Santiago de Compostella wilde vertrekken, werd ervan beschuldigd zilver gestolen te hebben en werd ter dood veroordeeld. De gevangene vroeg of hij de rechter mocht spreken die net een geroosterde haan wilde gaan eten. De Galiciër zwoer dat de haan , als bewijs van zijn onschuld, van zijn bord zou opstaan en zou kraaien. De rechter schoof zijn bord terzijde en sloeg geen acht op de plechtige belofte. Maar toen de gevangene werd opgehangen stond het haantje op en begon te kraaien. De rechter snelde naar de galg en ontdekte dat de Galiciër dankzij een losse knoop nog leefde.

De legende wil dat de Galiciër jaren later terugkwam en het 'Cruzeiro do senhor do Galo' sneed, dat zich nu in het Museum Arqueolóico' in Barcelos bevindt".

Dit is de story van de portugese haan!!

Donderdag 19-6-08. Covas - Santiago de Compostella.

En inderdaad brandde er nog geen licht om 5 uur dus even op de camper geklopt, 5.30u komt de taxi en deze bleek er al te zijn. Ik tel weer mijn zegeningen, in het donker al die bergen weer door, brrr ... de rit duurt 2 uur!! De klok gaat weer 1 uur vooruit, dus een korte dag!

De 150 km. doen we over de snelweg, we gaan voor langere tijd aan de kant en ik ga 1 uurtje slapen, dat blijkt nodig te zijn want ik was zo weg en heb geen geluid meer gehoord.

De camping was goed te vinden, de begeleiding staat met pech maar er is een ondersteunend echtpaar en die neemt goed waar! We moeten stijl omhoog de camping op en het is zaak dit in een keer te doen, er werd gewezen links of rechts en zo kwam je weer op een vlak stuk.

Het is onder de bomen en dan maar hopen dat deze niet afgeven door mist of regen. We hebben al gauw weer een kring in 'ons' laantje maar gaan eerst aan de koffie!!

'sAvonds is er voetbal, het scherm hangt weer, Portugal-Duitsland, er komen duitsers bij zitten en dat mag maar dan moet er wel bier meegebracht worden! Er kwam bier en wij waren voor Portugal ... ja wat moet je anders!! Portugese vlag hing aan de luifel.. ha..ha.. we kunnen toch niet voor Duitsland zijn??

De begeleiding is inmiddels ook weer aanwezig, het euvel is nog niet verholpen, morgen om 8 u een afspraak met de garage.

Camping As Canselas, Rua do 25 de Xullo 35, Santiago de Compostella.

is een aanrader om de stad te bezoeken, bus op nog geen km.

Vrijdag 20-6-08. vrije dag.

Met de bus van 10 uur gaan we  naar Santiago de Compostella met een platte grond op zak, het oude centrum is zo gevonden en de de Kathedraal de Compostella ook. Het is een pelgrimsoord wat voor vele een begrip is, ben je pelgrim op de fiets of lopend, de

jakobsschelp is dan je verdienste.

Er kan ook openbaar gebiecht worden!?

Genoeg gezien van de pracht en praal uit het verleden, we nemen het toeristische treintje wat ons door het centrum voert.

Er zijn vele historische gebouwen en musea te bezichtigen en het valt ons op dat er veel scholen zijn waar de kinderen in uniform heen gaan.

Ook zijn er veel mooie parken waar druk gebruik van gemaakt wordt.

De rondrit duurt 1 uur, dan gaan we op zoek naar de 'Mercado de abastos'. Dit is een markt van -groente en fruit -vis -gevogelte -vlees -kaas en nog meer etenswaar, je kan er halve varkenskoppen en varkenspoten kopen. Of een lekker vissie!!

Voor mij is dit kicken, ik vind het gaaf dat deze landen dagelijks zo'n markt hebben.

Na de markt zoeken we met 4 een restaurant op, voorwaarde ... het moet vol zitten met de plaatselijke bevolking, een toeristische 'take away' is voor 'not done'.

Dan nog even door het stadje geslenterd en dan op zoek naar de bushalte, en dat is niet makkelijk, er zijn 4 stoppunten en zoek dan maar uit welke naar 'As Cancelas' gaat, we worden geholpen door een vriendelijke dame die in de gaten heeft dat we er niet uitkomen, Abregado!!

Zaterdag 21-6-08. Santiago - Castropol.

We gaan via Lugo naar Castropol over de 640, het rijd goed en er zijn aardige dorpjes onderweg. Het is mooi weer en willen daarom gelijk naar de camping, deze is aan het strand en daar heb ik wel zin! Eenmaal daar neem ik gelijk een wasmachine omdat het ruikt in de camper, de was is schoon en het ruikt nog .. wat kan dat zijn .. aha, er liggen een paar strandschoenen vreselijk te stinken!! Die waren wel gespoeld maar de visstank zat er nog in .. in een plastic zak en in 'de schuur' ermee!

Jan is jarig en die nodigt ons allen uit voor een drankje en hapje, het was gezellig maar heet!! In de volle namiddagzon en geen wind, diverse parasols en paraplu's komen te voorschijn, dit weer(wat eigenlijk normaal is) hebben we nog niet gehad.

Dan allemaal eten want vanavond is er weer voetbal, nederland speelt .... ! De 1e helft zijn wij aan het strand en daar is het rustig en eb, de rotsen die er zijn vallen droog wat hele mooie doorkijkjes oplevert met avondrood, weer geen fototoestel mee!

De 2e helft maken we gedeeltelijk mee en zien dat nederland verliest, dat ligt niet aan de dames van de catering, zij hebben balletjes en worstjes gebraden, de drank stond koud in de wasbakken.

Het blijft lang rumoerig op de camping, spanjaarden kwamen kijken wat er aan de hand was, gekke hollanders. Als we de laatste avond in Zarautz zijn dan speelt Spanje en iedereen zit stoïcijns te kijken er klinkt voorzichtig oeh en ah, maar ja wij zijn een luidruchtig volk!?

Camping; Playa Penarronda, Barres - Castropol.

Zondag 22-6-08. vrije dag.

En ja hoor, het is grijs en het begint nog te regenen ook, ik trek de verduisterhor weer dicht, draai me om en slaap verder. Hoe is het mogelijk dat bijna op elke vrije dag het weer slechter is dan op de reisdagen, jammer hoor! Iedereen baalt!!

'sMiddags gaan we toch nog het strand op maar als we mogen jeu de boulen regent het weer!! Balen!!

De campingbaas heeft ons uitgenodigd om zijn appelcider te komen proeven, dit gebeurd buiten onder de partytent.

We kunnen ook kopen .... maar dan moet je voor zo'n drank wel in de wieg gelegd zijn .. het is zuur en het ziet er troebel uit... wat is nou de bedoeling? Je moet het hoog opschenken(vandaar dat we buiten staan) zodat er zuurstof bij kan komen, dan neem je een slok, spuugt daarvan wat uit en het laatste uit het glas gooi je weg!!?? Ik zal het voordoen, en dan mogen jullie, oké?

En dat gebeurd dan ook, hele fles leeg .. ong. 7 cm cider in het glas...

We zijn weer zoet! En hoe meer je drinkt, je het ook nog lekker begint te vinden .. vreemd!