page27

Mei-Juni 2011

Vanwege het mooie voorjaarsweer blijven we lang thuis maar vertrekken toch weer.

Na APK en nieuwe banden gaan we eens wat CP´s in nederland bekijken te beginnen in de mooie stad Hoorn de jachthaven aan de Grashaven, nou is Hoorn mijn favorieten stad om lekker te winkelen op de zaterdag want dan is er ook markt. Alles in een compact gebied, markt -winkelstraten -terrassen en eetgelegenheden, helemaal super. Nu dus ook Hoorn in de avond als de winkels gesloten zijn, heerlijk bijna alle terrassen -eetgelegenheden zijn ruim bezet en er is een gemoedelijke sfeer, een aanrader! De CP is met meerdere plaatsen uitgebreid, vriendelijk havenpersoneel, rustige nacht en leuke mensen ontmoet. Op de zondag hebben we leuk kunnen fietsen, er is veel recreatieruimte en dat geeft niet echt een druk stadsgevoel, in onze beleving meer ruimte en mogelijkheden dan bij ons in het buitengebied.

Op maandag vertrekken we naar Enkhuizen, daar vinden we een grandioze plek vooraan op het mix parkeerterrein. Het rijdt af en aan met toeringcars die meest duitse schooljongeren komen brengen voor een zeilweek op een 1-2 of 3 master. Het stadje is werkelijk mooi om in te wandelen, de mooie geveltjes en kloktoren te bekijken, er zijn leuke musea's t.w. boot in fles museum -zuiderzee museum -rondvaarten -sprookjesland en ik denk nog wel meer. Door de hele stad staan borden waarop je een stuk geschiedenis kan lezen, dan is er nog een prachtig hof die voor armlastige mensen is gebouwd, waar heel lang alleen senioren in gewoond hebben, n.m.m. is het nu een mix van bewoners, maar wat een rust zo middenin de stad. En wat heel prettig is dat je er lekker vis kan eten, bij menig camperaar bekent denk ik want er komen er veel 'even staan' voor vis te halen. Sani hebben we niet bezocht, schijnt bij de havenmeester te zijn(ook douches), is wel erg ver lopen met de cassette, parkeerruimte is er niet.

De volgende stop was Medemblik, de foto's van campercontact zien er goed uit maar in werkelijkheid is het achter het havenkantoor, helemaal ingebouwd en klein. We zijn hier niet blijven staan want om zo je camper achter te laten op een 'achteraffie' dat wilde we niet, wel even gebruik gemaakt van de sani, foei! Ergens anders in de stad op een P gestaan om een broodje te eten en over de dijk te kijken. Terug naar Enkhuizen en over de houtribdijk naar Lelystad, hier heerlijk gestaan op de gedoogplek op de pier, het was heerlijk weer dus goed uit te houden. Gedoogplek is voor de helft gekrompen door een afzetting.

Na 2 dagen naar Kampen omdat men aangaf dat het weer slechter zou worden met harde wind, dan sta je op de pier niet lekker. Hier konden we niet terecht vanwege een of ander spring toestand met hele grote dikke banden auto's, de herrie was overdag al niet te harden en zou in de avond alleen maar erger worden. Het evenement nam de CP's in beslag, veel campers stonden achter de turnhal, we zijn niet gebleven, hebben wel weer de sani gebruikt en gedouched, lekker hoor maar weer foei, andere keer beter!! Omdat we toch wel weer even naar huis moesten teruggegaan naar Lelystad en op de officiele CP gestaan. Eenzame gebeurtenis, geen controle gezien wel duitse jongeren die met veel bier en radiogeluid een tent tegen de dijk probeerde op te zetten bij een zeer harde wind! 'sMorgens waren ze weg een spoor van bierblikken achter gelaten. We hebben daar de harde wind afgewacht alvorens de kale dijk over te steken.

Via Lambertschaag, waar we getankt hebben en de sani gebruikt, zijn we verder gereden naar het amstelmeer, mooi ritje maar recreatief niet gebruiksvriendelijk voor de camper, alleen op campings mag je staan en bij Ewijksluis aan de jachthaven. Geen plek dus koffie en een broodje op het parkeerterrein van rijkswaterstaat, mocht volgens de medewerkers niet, wij vonden van wel en hadden een mooie uitkijk over het meer. Toen we na 1 uur weg gingen even vriendelijk gezwaaid en op weg naar Middenmeer waar je welkom bent aan de jachthaven, vriendelijke havenmeesteres, door uitbreiding camperplaatsen is het 'savonds dringen om voor het tennissen te parkeren. Prima plek voor de nacht omdat de racende tractoren 'snachts stilstaan, mooie schone toilet en doucheruimte, gebruik van wasmachine mogelijk, sani en water gratis. Als we de andere dag verder gaan richting Schagen weten we dat daar een weegbrug is(eigenaar ontmoet op de CP van Hoorn), gewogen en ietwat geschrokken van het gewicht, blijft nog wel binnen de perken maar een scooterrek met elektra fietsen heeft het gewicht wel opgekrikt. Dan naar huis om wat zaken te regelen.

Stukje geschiedenis van Middenmeer; Na de eerste droogvalling op 21 augustus 1930 kwamen in september 1931 in Slootdorp de eerste huizen klaar. In Middenmeer in augustus 1932. Meteen vestigden zich de eerste middenstanders, w.o. bakker Kok, van der Wal, slager van 't Riet, Vos, Braak, Varkevisser, kapper Zwart. De eerste paar jaar waren heel zwaar, er waren nog maar enkele straten met hoofdzakelijk woningen voor de arbeiders van de Cultuur. Allengs kwamen er meer straten en woningen, meer variatie in inwoners en zaken. Het dorp werd steeds groener en gezelliger met veel mooie en grote boerderijen er rondom.

De middenstand groeide mee, maar op 10 mei 1940 brak de oorlog uit en de bezetting bracht meer schaarste. De zaken raakten leeg. Op 17 april 1945 liet de bezetter de IJselmeerdijk springen en kwam het water boven de dakgoten. Storm en water vernietigden veel.

Op 11 december 1945 was de polder weer droog maar de verwoesting was enorm. Slechts enkele zaken konden worden hersteld, de rest was teveel of geheel vernield. Overal was gebrek aan bouwmateriaal, dus de herbouw duurde veel te lang. In de hele polder zag men dan ook noodonderkomens naast de restanten van gebouwen. De huizen -zakenpanden en kerken werden herbouwd.

In de loop der jaren kwamen er steeds meer straten, woningen en bedrijven. Ongeveer 7 jaar geleden werd de Brugstraat en ook de winkelkant geheel vernieud en kreeg een gezellig aanzicht. De zakenclub Middenmeer kan telkens meer ondernemers tellen en Middenmeer wordt steeds groter en mooier.

Lectuur, foto's, maquettes en allerlei voorwerpen over de geschiedenis van de polder kunt u elke zaterdag gratis komen bekijken van 14.00 tot 17.00 uur in het genootschapshuis, Brugstraat 11. Tot ziens in Middenmeer!

5 Dagen later weer op pad, nu over de afsluitdijk naar Friesland waar we over van allerlei binnenwegen rijden, langs een vaart aan bermtoerisme gedaan. Het was vanwege het mooie weer zeer druk op het water, wat kon varen vaarde! Wat aan de wal ging zat ook met stoelen in de berm, dus wij ook maar dan met een camper. Na veel omzwervingen in Bergum op de CP van jachthaven Burgumerdaam beland, deze is van 5 naar 11 plaatsen uitgebreid. Vriendelijk havenmeester, alle voorzieningen aanwezig en alles in zeer goede staat. Op de foto's goed te zien dat de blokken er nog onder moeten, het standbeeld is ter ere van een weerman die voor alle mensen(land of water) het weer besprak, naam?? We hebben hier een flink stuk gewandeld en aan het Margrietkanaal gezeten. De 4 oude huisjes die aan de ingang van de jachthaven staan zijn heel byzonder opgeknapt, de gevels zijn in de oude staat gebleven maar met vernieuwd dak en kozijnen is een stukje geschiedenis bewaard gebleven.

We rijden een toeristische route naar Dokkum en dan naar het Lauwersmeer, bij Oostmahorn gaan we aan de kant voor koffie en voor een blik over de dijk op het meer. We zien dat Landall Greenparks een geheel nieuw recreatiegebied heeft opgezet, een park met allemaal dezelfde huisjes en een park waar elke stijl van nederland in vertegenwoordigd is, van dijkhuisje -vissershuisje -verschillende grachtenpanden tot notaris huizen, heel apart! Auto's mogen er niet in daar is het parkeerterrein voor met in de verte de camping van Landall, waar wij staan dat mocht niet kwam de beheerder vertellen, aangegeven dat nergens een verbodsbord staat en wij hier alleen even koffie drinken en rondkijken, .. nou bij 'gods gratie' mocht het, pffftt. Je moet maar geld en macht hebben, al hadden we het plan om naar die camping te gaan was de animo nu verdwenen, we hebben hem goede zaken toegewenst!!

Over de schutsluis naar Lauwersoog, ooit jaren geleden met de vouwwagen en kleine kinderen gestaan, mooi gebied. We kwamen daar ook een vissershaven tegen met visrestaurants, hier hebben we de 1e nieuwe haring gekocht en een uitgebreidde vissalade voor vanavond en dat was heerlijk, hier komen we nog eens terug! Toeristisch naar de Eemshaven en Delftzijl maar daar is echt niets te beleven, dooie boel hoor. Wel heb ik later van duitsers begrepen dat in Termunten een CP is, waar ook een goed visrestaurant is, hier kon je volgens hem 'bakfish' eten, hem uitgelegd wat in nederland een bakvis is, nou was het al een bescheiden persoon, dus kwamen de excuses en het rode hoofd, en wij hadden lol want wie zegt dat tegenwoordig nog 'bakvis'. Termunten ligt tussen Delftzijl en de duitse grens maar zover zijn we niet gekomen want we hebben de snelweg genomen naar Weener, hier op de CP gestaan. Er is in Weener nog 1 CP, als je de weg langs de papierfabriek neemt naar de Ems, je gaat daar de sluis over dan kom je op een binnenhaven wat als jachthaven dienst doet, hier is ook een goed verzorgde CP met douches en toiletten.

De weg langs de Ems is rustig met vergezichten en een enkele blik op de rivier, in Haren(gratis, geen sani of stroom) is langs de Weser een CP, hier de pinksterdagen doorgebracht. Het winkelen hier wordt door veel nederlanders gedaan, prijs/kwaliteit is goed, ook van het italiaanse ijs bij de kerk, of de pizza vlak om de hoek van de CP, wel even de straat oversteken. Het is een goed en rustig fietsgebied, rondvaartboot bij de CP. Het is prachtig zonnig weer, van thuis krijgen we andere berichten.

We gaan op weg naar Bad Bentheim, hier is een CP op de mix parking naast de prachtige slottuin van het kasteel, mooi aangelegd met veel ruimte erom heen voor sport en spel, vrij toegankelijk voor iedereen. Je loopt erdoor om naar de supermarkt te gaan of omhoog naar het kasteel en dorp.

Omdat de streek bekent staat met zandsteen moet er nu nodig gerestaureerd worden, het standbeeld geeft aan dat vele blokken in het verleden gezaagd zijn. Het is aardig toeristisch in het stadje maar wel gezellig, veel nederlanders, niet alleen met de camper maar ook dagjesmensen. De CP is overdag rumoerig maar ´snachts rustig, vooral als je aan de kant gaat staan waar je geen tv kan ontvangen. We hebben gezellige buren en zitten dan ook veel buiten te kletsen, af en toe is het lekker weer maar er kan ook een erg koude wind waaien. We zijn nog even bij de andere CP wezen kijken, 5km. verderop, deze is naast een molen en bakhuis, we maken foto´s en eten wat maar gaan toch weer terug, het is hier wel heel erg verlaten. Ook deze molen is geheel uit zandsteen opgetrokken.

Duitsland wordt door ons als zeer gastvrij ervaren, overal plaats voor de camper, geen gezeur zoals bij ons!! Gé heeft een flinke verkoudheid te pakken dus gaan we op weg naar huis. Onderweg toch weer even Kampen aangedaan om het stadje te zien, maar helaas konden we weer niet staan i.v.m. een evenement. Verder gereden naar Lelystad, het begon al harder te waaien en te regenen dus achter de dijk schuilen leek ons wel wat. I.p.v. netjes in een vak staan hebben we over 4 plaatsen heen gestaan want we stonden precies dwars op de wind. Pas de andere dag werd om 16 uur de wind minder en zijn we de dijk over gegaan. In Enkhuizen konden we ook niet staan vanwege de kermis, dus op naar Lambertschaag, pot legen/tanken en naar huis. Dat gezeur en geleur om een plaatsje maakt dat wij toch wel erg bekrompen zijn, volgende reis weer over de grens!!

Homepage

Nee, nederland is niet gastvrij voor campers!!