page28

18-8-2011 is het zover, we gaan op pad naar Portugal.

Zoals gewoonlijk regent het als we gaan, en het regent nog als we in Ieper aankomen. We hebben deze plaats als 1e stop gekozen omdat het toch wel heel bijzonder is dat er sinds 1928 elke avond stipt om 20.00u 'the last post' geblazen wordt. Wij willen hier dan ook even bij stilstaan, zoveel mensen gesneuveld in WO1 van 1914 1918, zoveel mensen die zich nu nog elke dag inspannen om deze mensen  te gedenken. Meer info te lezen op http://www.lastpost.be/nl

Eerste Wereldoorlog

Geschiedenis.

Ieper was een van de grote martelaarssteden van de Eerste Wereldoorlog. Enkele maanden na de Duitse inval in België op 4 augustus 1914 liep het front vast bij de kleine, middeleeuwse stad Ieper. Van oktober 1914 tot oktober 1918 bevond het slagveld zich op luttele kilometers van het centrum. De loopgraven lagen van noord naar zuid in een boog rond Ieper. In die fameuze Ieperboog of Ypres Salient werden maar liefst vijf bloedige veldslagen uitgevochten.

Op 22 april 1915 begon de Tweede Slag bij Ieper met de eerste grote gasaanval ooit. Het chloorgas versmoorde duizenden geallieerde militairen, vooral Franse troepen met heel wat Noord-Afrikanen. Het was de eerste keer in de geschiedenis dat een massavernietigingswapen werd ingezet. Ook later in de oorlog bleek de Ypres Salient een experimenteel slagveld te zijn: hier werd in juli 1915 voor de eerste keer een vlammenwerper ingezet. In juli 1917 is het de beurt aan het verschrikkelijke mosterdgas, ook wel ‘Ieperiet' genoemd.

Van 31 juli tot 10 november 1917 woedde de Derde Slag bij Ieper, naar zijn eindfase wel eens als 'Slag bij Passendale' aangeduid. Het was een slachting zonder weerga. Over de zin van dit offensief wordt nog altijd gediscussieerd.

In de loopgraven en in het niemandsland rond de stad sneuvelden ongeveer een half miljoen mensen tussen 1914 en 1918. Onder hen niet alleen Duitsers, Fransen, Britten en Belgen maar ook Marokkanen, Algerijnen, Tunesiërs, Senegalezen, Canadezen, Australiërs, Nieuw-Zeelanders, Zuid-Afrikanen, Chinezen, Indiërs, Jamaicanen en nog vele andere nationaliteiten.

Tijdens de vier jaar durende oorlog werd de stad in het hart van de Ieperboog letterlijk met de grond gelijkgemaakt. De laatst overgebleven inwoners werden begin mei 1915 verplicht geëvacueerd. Vanaf dan woonde er niemand in de spookstad Ieper.

Begin 1919 keerden de eerste bewoners naar hun vernietigde stad terug en begon schoorvoetend de wederopbouw. De eerste jaren woonden de teruggekeerde en de nieuwe Ieperlingen in houten noodwoningen.

Vanaf 1921 kwam de wederopbouw pas echt op gang. Nog in de jaren 1920 werden ook de meer dan honderdvijftig militaire begraafplaatsen in en om de stad aangelegd en werden monumenten gebouwd waarvan de Menenpoort de belangrijkste was.

Die monumenten en begraafplaatsen, maar ook de al dan niet getrouw heropgebouwde huizen herinneren ons tot op vandaag aan de zinloosheid van de oorlog en aan de meest tragische periode uit de geschiedenis van Ieper.

In Ieper is de CP op loopafstand van de Menenpoort en de stad, we komen hier zeker nog terug om langs diverse monumenten te fietsen. Dit is een CP zoals die naar onze mening moet zijn, wel een slagboom maar de vrijheid om in en uit te rijden, alles dichtbij bezienswaardigheden en/of centrum stad. De CP is los van de camping en tentenveld maar we kunnen van de douche/toilet  gelegenheid gebruik maken

Na een goede nachtrust gaan we verder Frankrijk in over N wegen en stoppen voor de nacht op de CP van Rouen, het is geen rustige CP maar wel een met een mooi uitzicht over de Seine. De getijden wisselen elkaar vrij snel af, bij laag water door droogte zal er weinig gevaren kunnen worden, nu was het redelijk druk met schepen. Het verschil in waterhoogte is toch wel meer dan 1 mtr.

Door langsrijdende transport treinen en vrachtwagens is het geen prettige plaats voor de nacht, wel middenin het centrum, even de brug over!! Na een korte nacht gaan we richting Suze sur Sarthe, hier hebben we eerder gestaan vanwege de rust. Het is inmiddels ook wel erg mooi weer geworden, na een zomer van regen ben je wel aan de zon toe dus vroeg aan de kant. De enige schaduw is onder een kastanjeboom, er hangen grote groene  .. bijna rijpe tamme kastanjes in .. hieraan grote naalden .. die niet uitnodigen om eronder te gaan zitten!! De camper naast de boom en de luifel uit om eronder te zitten, we kunnen wel merken dat we geen zon gewent zijn.

Van hieruit niet verder gereden dan Saint Maure de Touraine vanwege het mooie weer(ong. 30 gr.), dit is mooie CP waar je lekker uitgebreidt buiten kan zitten en eten. Vriendelijk echtpaar waar je brood kan bestellen voor de andere dag, er is een miniwinkeltje in het gebouwtje waar ook de douche is.

Dan op weg naar de CP en het memorium van Oradour sur Glane, wederom 30 gr. zonder wind. Het is een prachtig aangelegde CP met 2 plaatsen naast elkaar, als je dan je camper zo neerzet dat je deur tegenover die van je buren is dan heb je campervrienden gemaakt?? Voor info over deze dramatische gebeurtenis van juni 1944.

De ingang naar de restanten van het verbrandde stadje is vernuft aangelegd, je loopt onder de weg en een gedeelte van het stadje door om midden op een plein naar boven te komen, je bent dus gelijk op locatie. Ondergronds zijn vitrines met overgebleven restanten zoals monturen -vestzak horloges -scharen e.d., de aankleding is sober maar indrukwekkend. Bovengronds de overgebleven ruines en restanten ijzer van auto's -veel naaimachines -fietsen -gereedschappen -emaille gevel reclame. Bij binnenkomst wordt de gasten gevraagd stil te zijn uit respect voor voor het vele aangedane leed door de nazi's, bij deze stilte in de kerk kan je jezelf een voorstelling maken van wat er heeft afgespeeld in de hitte van de brand.

We zijn nog steeds op weg naar Portugal dus gaan we verder, via Limoges -Périgueux en Bergerac komen we in Marmande op een voormalige camping/CP terecht, onder de bomen is de temp. wel uit te houden. Je kan naast de camper het kroost pony laten rijden, er is een snackbar/terras, als je de fiets mee hebt ben je zo in het stadje.

Via Mont de Marsan komen we in Capbreton, vanwege het mooie weer maken we hier een strandwandeling. Er zijn veel surfers en met andere badgasten is het hier gezellig druk, naast de CP is een parkeerplaats voor personen auto's(hoogtelat) maar ook vw busjes, die passen onder de lat door, hierin surfers die het tot in de nacht 'gezellig' maken met zingen en heen en weer naar het toilet lopen, is er een mogelijkheid ga dan niet naast dat P terrein staan.

Dan gaan we via de AP1 Spanje in, langs Donostia S. Sebastian naar Vitoria Gasteiz, mooie nieuwe weg met veel tunnels, zorg wel dat je gerust hebt en getankt, geen P plaatsen of tankstations. Verder via Burgos om in Palencia op de CP te gaan staan, mooie rustige plek op loopafstand van de stad en het naastgelegen park.

En dan wordt het even zoeken waar we weer kunnen overnachten, het wordt Salamanca (CP) waar naar onze mening alleen gedoogplekken zijn, de een nog onrustiger dan de andere, we proberen het toch want om nu in een keer door te rijden naar Portugal hebben we gezien het weer weinig zin in.

Dan gaan we op weg naar Guarda om daar Portugal binnen te rijden, het wordt een lange afdaling met 3 grindbakken voor als het niet goed gaat. Dan zien we allemaal ijzerwerk over de weg wat later blijkt dat dit voor de tol is, nergens poorten gezien om te betalen, we zien het wel als we thuis komen(er lag niets op de mat).

Wat ons logeeradres betreft zet ik hier om privacy reden alleen foto´s neer en geen verslag, we hebben het prima naar ons zin gehad, de 'klik' was er van 2 kanten, en wie weet volgend jaar weer!!

4 Heerlijke weken hier gehad met elke dag een strakblauwe lucht .. een heerlijk zwembad en een erg lieve hond!! Overigens voor de liefhebbers ... deze quinta is te koop!!

Toen we hier weg gingen zijn we niet huiswaarts gegaan maar via het binnenland naar beneden om naar de Algarve te gaan, omdat het nog steeds erg mooi weer was zijn we vroeg op een camping gegaan. Daar mochten we ook van het zwembad gebruik maken maar dat was zo vies, helemaal groen en glad van de alg ..

De volgende dag naar Montargil waar wel een mooi schoon zwembad is, het lijkt wel warmer te worden, het is ruim 33gr. in de middag. We zwemmen en grillen, nemen een douche en sluiten toch de camper voor de nacht.

Als we weer verder gaan besluiten we de Algarve te laten voor wat het is, de berichten die ons bereiken zeggen dat het daar tegen de 40gr. aan loopt, we gaan richting kust. Maar eerst nog even een Baragem, we staan al een tijdje op de camping als de receptie open gaat, wat kan je dan de boel uitbuiten .. kosten begin oktober 26,20€ en dan was de 10% korting van de ANWB er al af. Geen zwembad, verouderd sanitair en een baragem die niet makkelijk te bereiken is, weten we ook weer!!

Camping in Montargil, langs het Baragem, bij de Lidl komt de boer met tractor, zijn dames en 2 honden om boodschappen te halen, oude brandweerauto in Medelis op de camping.

En dan naar Praya de St. André met ernaast Lagoa de St. André, er is een gedoogplek vlak naast restaurant's, met goede en voordelige terrassen en een terras aan het strand waar je ook kunt eten. De bakker komt rond 9.00u en een groenteman 2 x per week, dan komt er nog een ijscoman die, naast ijs, van alles mee heeft!

Je kunt water tappen en er is een openbaar toilet en een douche. Kijk goed uit waar je gaat staan want er is veel los zand en dan zak je diep weg, langs het duin is een verhard pad waar je overdag kan staan maar voor overnachting word je weggestuurd!

We hebben hier een leuke tijd gehad met engelsen en hollanders, duitsers blijven meer op zichzelf en de portugezen die toch steeds meer in campers rijden kunnen we niet verstaan en zij ons niet, jammer want ze waren echt vriendelijk.

Goed geslapen, we vervolgen onze thuisreis zoals we gekomen zijn, via Salamanca maar nu naar Vitoria de Gasteiz, hier is een CP met afgebakende plaatsen en een sani. Caravans mogen hier ook staan! Bakker is aan de overkant van de straat.

Via de spaanse grens frankrijk weer in, hiervan heb ik alleen info van een CP in Conty, volgend jaar zal de nieuwe CP wel in gebruik zijn, deze wordt achter de bestaande gemaakt met moderne sani. Naast de CP het stadje waar je van alles kan kopen/eten en drinken.

Al met al een leuke reis met leuke ontmoetingen, opgepast op de Quinta en Figo, kennis gemaakt met Jos(é) en Hanny, maar geen Algarve gezien. Een goede reden om volgend jaar weer naar Portugal te gaan.

Voor geinteresseerden, deze quinta is te koop, ligt in de uitlopers van de Sierra Estrela, nabij Visieu en Coimbra. U kunt mij mailen voor vragen info>>ed<<antjeontour>>.<<nl.

Ruimte genoeg om een camperplaats aan te leggen b.v.