page33

Maart 2015

In het voorjaar van dit jaar heeft de provincie en Rijkswaterstaat een nieuw duin en strand opgespoten, een lagune gemaakt en het duin met veel helm beplant. Het geheel is erg mooi en ruimtelijk echt een aanwinst voor de noordkop. De hondsbosschezeewering ligt er nog wel maar er is vanaf Camperduin tot Petten veel zand opgespoten om de zeewering te versterken -veel meer strand en prachtige duinen aangelegd, petje af voor de makers, zie foto's

Juli 2015, strandgezicht naar Petten, gezicht op de oude zeewering, achterland met het zwanenmeer, het nieuwe fietspad dwars door het nieuwe duin.

Er zijn nog meer delen te vinden op youtube ... we hebben het de hele winter gevolgd en het was een geweldig werk met af en toe de zeehonden in het zonnetje op het nieuwe strand, een waar spektakel met mooi resultaat.

April 2015,

We gaan met de camper op pad naar Emmerich am Rhein om een scheurtje in de badkamervloer te laten repareren, er was van onze vloer nog geen 'mal' die moest dus eerst gemaakt worden. Dag 1 mal maken, dag 2 werk voor de polyesterlaag, dag 3 de nieuwe vloer erin plakken en laten drogen, dan afkitten en klaar was de vloer. Zie foto hierboven. CP in Kleve en Hoch Elten, daarna naar huis voor APK.

Mei 2015,

Dan maken we ons klaar om naar Denemarken te gaan, eerst optoppen, 1e stop Bunde voor het pizzastubchen en water, dan gaan we binnendoor duitsland, met de pont over de Elbe naar Gluckstad, zo ontwijken we Hamburg. Volgende stop Friedrichstadt waar een mooie CP is, heeft een overdekte grote sani plaats, het is koud en het regent. Toch gaan we door naar Denemarken en herkennen het van ong. 40 jr. terug, er is een CP op Romo met 28 plaatsen rond een grote vijver.

Mooie douche-WC ruimte, sani -wifi en veel info over het eiland, gastvrije mensen. Wat me tegen viel was dat je kon reserveren dus konden we maar 2 nachten staan i.v.m. pinksteren, het was helemaal volgeboekt. Ze gaf nog aan dat we de volgende keer dat ook moesten doen, haar verteld dat het zo niet onze manier van camperen was, vrijheid/blijheid!

Nog eens het weerbericht bekeken en zijn toen het land weer uit gegaan, de eerstvolgende week bleef het dik bewolkt, de temp ging niet omhoog(8 gr.) en dat was voor het hele land, brrrr ..... tot en met juli geen weersverandering. Foto's zijn van de dag van aankomst(blauwe lucht), het uitgestrekte wad bij eb.

Duitsland weer in waar we belanden op de CP in Damp aan de oostkust, mooie CP met 70 gescheiden plaatsen, vriendelijke eigenaren en een goed grieks restaurant, hier was het weer iets vriendelijker.

De stad heeft vele flats en sportgelegenheden, overal is fysiotherapie aanwezig, volgens ons is het een groot revalidatie gebeuren. Naast de stad is het strand en de vele eet en drinkgelegenheden, mooie fietspaden en een shuttlebus vanaf de CP.

Ook hier liep de CP vol i.v.m. pinksteren, het naast gelegen grasveld ging open, zo konden ze nog meer dan 70 campers erbij kwijt. Op 1e pinksterdag moesten we lossen en hadden gelijk een probleem, de motor wilde niet starten, de ADAC erbij en na gemeten te hebben gaf die aan dat het de accu was. Naar Eckerforden gereden en na vragen gaf een persoon aan dat 'familia'(grote supermarkt) ook wel eens accu's verkocht, en ja hoor die hadden ze. Op de CP de accu omgewisseld, de andere dag hadden we toch een starthulp nodig, over Hamburg, door de Elbetunnel, in een ruk door naar Ditzum daar 2 nachten gebleven om te kijken of de accu weer terug zou lopen. Omdat het niet echt lekker weer was gingen we naar huis en onderweg de ANWB nodig vanwege een brandend accu lampje, die gaf aan dat het de dynamo wel kon zijn. Hij heeft nog wat lading in de accu gedaan en we hebben het gered tot thuis, waar de camper de andere dag in de garage belandde. En ja, het was de dynamo, en je kan je afvragen of de accu nog goed was maar die zat er vanaf 2007 in, geen poppenkast over gemaakt.

Daarna vlak langs de grens in Duitsland om de accu en de dynamo te testen, Haren -Gronau -Kleve CP, het viel ons op dat het overal rustig was, tot het weekend in Kleve er was n.l. een fest in 'der Stadt'. Wij hebben een mooi fietstochtje gemaakt naar Grunewald, eerst flink omhoog fietsen door de 'Altstadt' en dan verder naar de britse herdenkingsbegraafplaats, wederom indrukwekkend -goed onderhouden en stil. Ik weet niet waarom maar als babyboomer moet ik altijd even stil staan bij het feit dat zij voor onze vrijheid zijn gesneuveld.

De accu en de dynamo waren volgens ons goed, vanwege het toch slechter wordend weer naar huis gereden, op stal en in de schorsing mag hij de vakantie daar door brengen. Word vervolgd!

Ondertussen in onze woonplaats naar de Broeker veiling geweest, met de museum jaarkaart altijd leuk om bij diverse activiteiten te gaan kijken, dit jaar werd de oude veiling van voor 1970 nagebootst, een heuse doorvaarveiling.

Buiten op het terrein was ook voldoende te zien, elk jaar toch weer meer b.v. de oude 'plee boven sloot' -oude ambachten, nu houten wielen restaureren, ook nog even oude filmbeelden bekijken.

Er werd van alles verhandeld van uien en kool tot wortelen en aardappelen, het is een afslagveiling d.w.z. hoog inzetten en dan naar beneden met de klok, tot iemand drukte en die bepaalde dan de prijs. Je had/heb smalle bootjes voor smalle sloten(geen motor, altijd kloeten) en de langedijker rondkont met meestal een Albin motor, als we gaan varen met onze zoon staat de 'uitkijk' voorop! Nog even een youtube filmpje .. er is meer te vinden op youtube ..

November 2015;

Door familie omstandigheden zijn we in Nov. toch nog even 1 weekje weg geweest, kort maar wel even nodig.

We rijden, off all places, naar Den Helder om op willemsoord te gaan staan, mooie CP, ietwat aan de krappe kant, vriendelijke havenmeester en aardig bezet door onze zuiderburen. Samen met gebruik van de museumkaart een aardige invulling van de dagen die somber en herfstig zijn!

Allereerst het 'reddingsmuseum KNZHRM' met als boegbeeld Dorus Rijkes, klik hier voor de website!

De andere dag gaan we naar het marine museum, persoonlijk vind ik er niet veel aan, grote schilderijen de dominant aanwezig zijn van de Ruiter. Dan gaan we naar andere gebouwen en daar komt heden ten dage aan bod, spannender en minder potsierlijk. Dan is er buiten nog wat te zien en natuurlijk de onderzeeer die voor mij te smal en steil is om af te dalen, dus Gé doet de bezichtiging alleen. En een brugdeel van het schip de Ruiter.

http://www.marinemuseum.nl/ http://www.marinemuseum.nl/in-het-museum/

We gaan op weg naar huis even langs Fort Kijkduin, ooit eens gezien als een bouwval nu bijna helemaal opgeknapt, helaas niet met de museum jaarkaart. Zoals u op de foto kan zien ligt er een nieuwe koepel, daaronder is een restaurant, jammer hij was niet open! Erg rommelig omdat het toch al einde seizoen loopt denken wij.

Een klein impressie van wat je zoal ziet -het water moet opgepompt -nabootsing uit de tijd van Napoleon -het verschil tussen een officier in de cel en de matrozen -dan is er ook een verschil in WC -officieren hoog gezeten -manschappen op de lange rij.

Het korte tripje zit erop, camper gaat tot volgend jaar op stal, jammer maar het kan niet anders.